MI a programozásban: ígéretek és kockázatok

A mesterséges intelligencia, hasonlóan lassan életünk összes területéhez, a programozás szakmájára is kifejti a hatását. A technológia előnyei egyértelműen látszanak a folyamatok felgyorsításában és a céges költségek csökkentésében, a hátulütők azonban ugyanúgy megvannak. Az EU pedig szabályozást tervez, amiről biztosat még senki nem tud.  

A mesterséges intelligencia napjaink technológiai slágertémája. Szinte naponta érkeznek hírek újabb és újabb fejlesztésekről, áttörésekről a területen – ezekről mi is gyakran beszámolunk a Facebook-oldalunkon – és lassan nincs olyan része az életünknek, amit ne érintene valamilyen szinten az MI.

Nem kivétel ez alól a programozás területe sem. A kódírás és ellenőrzés feladatainak egyre nagyobb százalékát a mesterséges intelligencia is képes megoldani, ez pedig gyökeres változást hozhat a programozók munkájában. Az MI felhasználása ezen a téren azonban több kérdést is felvet, jelenleg egyaránt jósolhatók előnyei és hátrányai, ráadásul egy készülő EU-s szabályozás is nagy hatást gyakorolhat rá. Heti blogposztunkban ezeket a témákat járjuk körül.

A mesterséges intelligenciára hajlamosak vagyunk úgy tekintene, mint napjaink nagy innovációjára. A technológia viszont már a kilencvenes években is létezett és alkalmazták a programozás területén is. Ekkoriban jelentek meg az úgynevezett szakértői rendszerek, amik a nevükből adódóan gépi tanulással az emberi szakértők munkáját utánozták egy sor területen. Ki azonban természetesen nem váltották őket.

Ez máig nem történt meg, de az MI egyre több dologra képes. Az olyan programok, mint amilyen felkapott ChatGPT is, rengeteg területen segíthetik a programozók munkáját: képesek kódokat generálni, hatékonyan alkalmazhatók kódok optimalizálásra és tesztelésre-hibakeresésre is.

Nem nehéz belátni ennek előnyeit. A mesterséges intelligencia bevonása nagyban felgyorsíthatja ezeket a folyamatokat és minőségibb kódokat is eredményezhet. Olyan hibákat is kiszúrhat, ami az emberi programozók figyelmét elkerüli, előre megoldva egy sor jövőbeni problémát. Emellett alkalmazása a vállalatok számára jelentős költségcsökkentő hatással is jár, hiszen egy sor eddig ember által végzett programozói munkára jelent megoldást.

Jól hangzik, nem? Megvannak azonban az MI felhasználásnak árnyoldalai is. A technológia alapvető problémája, hogy az általa nyújtott megoldások épp olyan jók, mint az adatok, amin betanítják azt. Bárki, aki használta már a ChatGPT-t, találkozhatott olyan adattorzításokkal, amik sok esetben megmosolyogtatóak, egy olyan területen, mint a programozás viszont kritikus problémákhoz vezethetnek.

Attól pedig még jelenlegi tudásunk szerint nagyon messze vagyunk, hogy az MI képes legyen az emberhez hasonló komplex problémamegoldásra vagy kreativitásra. A programozásban, ahol az alkalmazkodás és kompromisszum keresés, a problémák mélyebb kontextusának megértése kulcsfontosságú, hosszú idő lesz még, amíg az MI önállóan képes helytállni. A tervezés és fejlesztés innovatív folyamatát talán még egy évtized múlva sem lesz képes ellátni.

És itt kell visszakanyarodnunk a céges költségcsökkentés kérdéséhez. A vállalatoknak rövidtávon nagyon vonzónak tűnhet, hogy MI-vel váltsák fel az emberi programozóikat a rutinfeladatok elvégzésében, ennek azonban hosszútávon súlyos következményei lehetnek. Ha a mesterséges intelligencia kiszorítja az emberi munkaerőt a piacról, az később megölheti az innovációt és stagnáláshoz vezethet. Már manapaság is látunk példákat erre a folyamatra.

Ezen segíthet a terület törvényi szabályozása. Európán belül a kontinens egységes haladási irányának megszabása elsősorban az Európai Unió feladata, az MI-vel kapcsolatos uniós szabályozás már évek óta terítéken is van.

Az EU minden megnyilvánulásában hangsúlyozza, hogy nem szeretné elfojtani az innovációt a területen – sőt, ösztönözné hogy Európa vezető szereplővé váljon az MI felhasználásában – de emberközpontú szabályozást szeretne létrehozni.

Konkrétum még elég kevés van, az mindenesetre látszik, hogy a szabályozás egyre sürgetőbb, a 2023 második felében a soros elnökséget vivő Spanyolország ki is tűzte célul, hogy rendezzék a kérdést. Egy sor szabályozási tervezet ezen a területen a mesterséges intelligencia biztonsági felhasználásával kapcsolatban merült fel. Ezzel majd a jövő heti blogposztunkban, ahol az MI és a kiberbiztonság lesz a téma, részletesebben foglalkozunk.

 

András

 

Felhasznált források: ICT Global, Európai Parlament

 

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

Újra legyen techmentes karácsonyod!

Idén is sikeres és kihívásokkal teli évünk volt veletek! Köszönjük nektek, hogy együtt dolgozhatunk: mi a szűkebb csapat és MI – közösen – az ügyfelekkel, partnerekkel kiegészített nagy Opennetworks csapat!

Fine dining: létszámtervezés call centerben

Képzeld el, hogy egy fine dining éttermet vezetsz, első rangú konyhával. A séf francia, a cukrász olasz, az étel remek, a vendégek mégis elégedetlenek. Pont így működik az ügyfélszolgálatod is, ha nem megfelelően szervezed meg a műszakot.

Hiteles hangon – hangrögzítés régen és ma

Hangfelvétel: első ránézésre nem is jut eszünkbe, hogy már több, mint 160 éves lehet ez a technológia. A hangok tárolása azóta velünk van, de mostanság olyan biztonsági kérdéseket is felvet, amivel korábban eszünkbe sem jutott foglalkozni

AI az ügyfélszolgálaton: így NE használd!

A mesterséges intelligencia felhasználásra számos pozitív példa van a call centerekben, de bőven vannak kerülendő gyakorlatok is.

Dashboard: kiemelt statisztikák, trendek, megoldások 2024-ben

Egy jó ügyfélszolgálat felépítéséhez ma már elengedhetetlen, hogy hatékonyan mérjük a rendszer teljesítményét, ehhez pedig szükség van egy jó dashboard felületre. Megmutatjuk, ezen a téren milyen trendek és megoldások vannak manapság. 

Oldd meg egyszerűbben: kimenő IVR a hatékonyabb ügyféltájékoztatásért

Az ügyfélszolgálati csapatok munkáját egyre gyakrabban segítik olyan okos megoldások, melyek célja a kollégák tehermentesítése. Ezek közé tartozik VIPeX kimenő IVR funkciója is.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!