MI és kibervédelem – jóra használd

A mesterséges intelligencia egyre sokasodó online adataink megvédésében is sokat segíthet. Az MI képes nem csak aktívan reagálni a támadásokra, de a veszélyes mintázatok felismerésével meg is előzni azokat. Egyúttal viszont a kiberbűnözők dolgát is megkönnyíti, így fontos, hogy a cégek a védelem növelésére is elkezdjék használni.   

Mire és hogyan használjuk a mesterséges intelligenciát? Az MI uralja manapság a technológiai híreket, nincs olyan területe az életünknek, amit lassan ne befolyásolna valahogyan. A múlt héten már írtunk arról, milyen szerepe van (és lehet a jövőben) a programozói szakmára. Arra viszont, hogy használata milyen kétirányú lehet, segítségével hogyan vagyunk képesek egyszerre problémákat megoldani és egyben újabbakat okozni, egy másik terület átalakulása világít rá: a kiberbiztonságé.

Nem mondunk újdonságot azzal, hogy online adataink védelme milyen kritikus terület manapság. Mivel a felhőhasználat és a Dolgok Internete (IoT) miatt egyre több céges és személyes adat található meg a virtuális térben, életünk egyre nagyobb részét kell folyamatosan védenünk a rosszindulatú támadásokkal szemben.

Akkora mennyiségű védendő információról van szó, ami az emberi agy számára már átláthatatlan. Nem véletlen, hogy a cégvezetők elkezdtek itt is a mesterséges intelligencia irányába fordulni: egy amerikai felmérés szerint az év végéig a cégek közel fele, a következő két évben pedig több mint 75%-a tervez költeni az MI alapú kibervédelmére.

Hogyan segíthet ezen a területen az MI? Rengeteg módon. A legkézenfekvőbb, hogy képes reagálni a folyamatban lévő támadásokra, villámgyors adatfeldolgozásával és automatizált reakcióival pedig mindezt sokkal gyorsabban megteszi, mint bármilyen emberi felhasználó.

Emellett viszont épp ilyen hasznos eszköz lehet a támadások megelőzésében. Mivel a mesterséges intelligencia kiemelkedően jó a mintázatok felismerésében, remekül használható arra is, hogy meghatározza a kibertámadások legfrissebb trendjeit és segítsen a szakembereknek megfelelő védelmet kialakítani ezekkel szemben, vagy a jövőben akár önállóan reagáljon rájuk.

A mintázatok felismerése pedig a belső kockázatok csökkentésében is nagy segítség lehet. Könnyen lehet, hogy a jelszavak, mint technológia, már nem sokáig lesznek velünk, de amíg alkalmazásban vannak, az ember hajlamos hanyagul kezelni őket. Az MI ezen a téren is átláthatja a káros felhasználói mintákat, ahogy mondjuk egy céges rendszerben is nyomon követheti, milyen kockázatos tevékenységet folytatnak a kollégák. A fellépés így mindkét problémával szemben könnyebb lehet.

A pozitív hatások mellett viszont beszélni kell a negatívumokról is. Az elmúlt évtizedekben nem csak az interneten tárolt adatok mennyisége, hanem az azok megszerzésére irányuló támadások száma is ugrásszerűen növekedett, ebben pedig az MI elterjedése sajnos újabb szintlépéshez vezethet.

A mesterséges intelligencia ugyanis jelentősen lecsökkenti a belépési küszöböt, amit egy kiberbűnözőnek meg kell ugrania. Az előző posztunkban írtunk róla, mennyire megkönnyíti a kódolást az MI, ez pedig sajnos a rosszindulatú kódok létrehozásnál ugyanígy igaz. Az olyan népszerű programok, mint a ChatGPT ugyan papíron nem segítenek illegális tevékenység végzésében, de morális szabályrendszerünk megmosolyogtatóan könnyen kijátszható.

Ami szerencse, hogy ezek a nagyközönség számára elérhető programok egyelőre nem a pontosságukról híresek. Az MI talán megírja egy kód 80%-át, de a programozás olyan terület, ahol a sikerhez tökéletes működés kell, nincsenek félemegoldások. Így ezen a téren a rosszindulatú felhasználók egyelőre továbbra is nagyrészt magukra vannak utalva, de más dolgokban (például meggyőző adathalász e-mailek gyártásában) sajnos tényleg komoly segítséget adhat a mesterséges intelligencia.

 

Az MI tehát, mint sok más esetben, itt sem egyértelműen jelent világvégét vagy megoldást minden problémánkra. Az viszont biztos, hogy szerepe a jövőben csak nőni fog, így előbb-utóbb minden cégnek foglalkoznia kell a kérdéssel.

 

Ádám

 

Felhasznált forrás: Forbes

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

Átirányítások 2025-ben: Minden hívás célba ér!

Az Opennetworks átirányítási megoldásai 2025-ben is a legmodernebb ügyfélszolgálati szolgáltatások közé tartoznak a piacon. Hoztunk három példát, amivel bemutatjuk, az egyszerűtől az extrémig hogyan lehetnek megoldás minden helyzetre egy call centerben.

Kétfaktoros hitelesítés: nem csak az Ügyfélkapun

Modern biztonsági rendszer már nem létezik kétfaktoros hitelesítés nélkül, az Ügyfélkapu átalakításával pedig most szélesebb körben is megismerik ezt a kifejezést.

2025 call center trendjei: ügyfélszolgálat a felhőben, AI okosan

Évindító blogposztunkban megírtuk, mire számítunk 2025-ben a telekommunikáció és a call centerek világában, a felhő alapú megoldások további terjedésétől az AI-mánia mérséklődéséig.  

Újra legyen techmentes karácsonyod!

Idén is sikeres és kihívásokkal teli évünk volt veletek! Köszönjük nektek, hogy együtt dolgozhatunk: mi a szűkebb csapat és MI – közösen – az ügyfelekkel, partnerekkel kiegészített nagy Opennetworks csapat!

Fine dining: létszámtervezés call centerben

Képzeld el, hogy egy fine dining éttermet vezetsz, első rangú konyhával. A séf francia, a cukrász olasz, az étel remek, a vendégek mégis elégedetlenek. Pont így működik az ügyfélszolgálatod is, ha nem megfelelően szervezed meg a műszakot.

Hiteles hangon – hangrögzítés régen és ma

Hangfelvétel: első ránézésre nem is jut eszünkbe, hogy már több, mint 160 éves lehet ez a technológia. A hangok tárolása azóta velünk van, de mostanság olyan biztonsági kérdéseket is felvet, amivel korábban eszünkbe sem jutott foglalkozni

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!