Hazai MI-körkép: az irány jó, tervezni kell

A Deloitte 2023 végén elkészített átfogó MI-tanulmányaából kiderül, hogy a hazai cégek többségénél már alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, ennek fontossága pedig a közeljövőben csak tovább növekszik majd. A pontos tervezés és anyagi ráfordítás viszont még hiányzik, ahogy a szabályozás is jelenthet problémákat.

Az MI fontos. Az MI a jövő. Régóta halljuk már ezt. Régóta mondjuk mi is, a témával az utóbbi hónapokban is rendszeresen foglalkoztunk itt a blogon. Épp ezért tölt el örömmel, amikor a visszacsatolást is kapunk: a hazai vállalati szektor is érzi a kérdés fontosságát.

Ilyen visszajelzés a Deloitte 2023 végén elkészített átfogó MI-tanulmánya. A kutatás során a cég több mint száz vállalati vezetőt – nagy cégektől kkv-kig – kérdezett meg a témában, hogy felmérje, hogyan látják a hazai cégek a mesterséges intelligencia használatának helyzetét most és a közeljövőben.

A tanulmány rengeteg érdekes megállapítást tartalmaz az MI felhasználási területeivel és alkalmazási módjaival kapcsolatban is, ezekre a következő hetekben ígérem, visszatérünk majd. Én viszont most ebben a posztban arra vállalkoznék, hogy néhány általános tanulságot vonjak le a kutatás által tett megállapításokból.

A legfontosabb dolog szerintem, hogy a cégek már itthon is felismerték, hogy a mesterséges intelligencia használata megkerülhetetlen. Az alkalmazás módja és mértéke üzleti területtől és a cég méretétől függően persze nagyon eltérhet, de mindenki látja a téma fontosságát. Ez abból is látszik, hogy a cégek majdnem 90% rendelkezik kijelölt, az MI-területért felelős vezetővel.

Szintén beszédes, hogyan látják a cégek az MI és a versenyképesség kapcsolatát. A túlnyomó többség már tavaly is egyetértett abban, hogy a technológia egy éven belül fontos lesz számukra, olyan céget pedig szinte nem is találunk, amelyik vezetője szerint a mesterséges intelligencia alkalmazása három éven belül ne lenne szükséges.

Emellett jó látni azt is, hogy a cégek optimisták az MI-vel és saját tervezésükkel kapcsolatban. A legtöbb megkérdezett úgy látja, hogy versenyképesek a mesterséges intelligencia alkalmazása terén, a többség pedig vagy a terület hazai innovátorai, vagy a korai alkalmazók közé sorolja a cégét. Szerintem ez nagyon bíztató.

Vannak viszont intő jelek is. Ezek közül a legnagyobbnak én azt látom, hogy a tervek mögül a pontos anyagi tervezés, az MI-re szabott költségvetés még hiányzik. Csak a tanulmányban szereplő hazai cégek nagyjából negyede rendelkezik MI-költségvetéssel, ez az arány pedig a kisebb cégek esetében még alacsonyabb. Az jó, hogy a többség az erre szánt befektetések növekedésével számol, de nem ártana pontosabban megtervezni a jövőt.

Az anyagi források mellett egyelőre a stratégiai elképzelés sincs meg mindenhol. Ezen a téren is csak nagyjából a megkérdezett cégek harmada értékelte pozitívan a saját elképzeléseit, a kidogozott irányítási keretrendszer pedig még ekkora arányban sincs meg. Viszont pozitív, hogy a munkatársak a helyek nagy többségén nem is félnek az MI-től, vagy attól, hogy az elvenné a munkájukat. Ez a nyitott hozzáállás szerintem kulcskérdés lesz a fejlődésben.

Ilyen kulcskérdések lesznek a jövőben az adatbiztonság és a terület uniós szabályozása is. Előbbit a cégek többsége szerintem teljesen jogosan határozza meg a technológia legnagyobb kihívásaként, utóbbival viszont jóval kevesebben foglalkoznak egyelőre. A tanulmányban csak a cégek harmada állította, hogy foglalkozik az EU-szabályozással: ahogy azt a készítők is írják, ennek később költségesebb következményei lehetnek.

Ettől függetlenül az összkép, ahogy én látom, pozitív. A mesterséges intelligencia minden terület és minden cégméretnél felkerült a hazai vezetők térképére, a jövőben pedig egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak neki, és egyre nagyobb befektetéseket terveznek tenni a területen.

 

Hogy ezek a befektetések milyen felhasználási módokra irányulnak, az is sok szempontból tanulságos. De erre majd a jövő héten visszatérünk.

 

András

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

Küszöbön a jövő: MI-segéd ügyfélszolgálaton

A mesterséges intelligencia hangalapú megoldásai rövidesen az ügyfélszolgálatokon is megjelenhetnek. A TTS-rendszerek továbbfejlesztett verziói akár a kollégák hangján is megszólaltathatják a teljes hangmenüt, de az MI a hívásirányításban is nagy segítség lehet.  

Segítség, csalók!!!! – Hogyan ismerjük fel és védekezzünk a spoofing ellen

A digitális világban egyre több veszély leselkedik ránk, amelyek közül az egyik leggyakoribb  a spoofing -  azonosító lopás. Mi történik ilyenkor és hogyan védekezhetünk ellene?

Hanggal hoz közelebb: AI-kommunikáció hangalapon

A ChatGPT egy ideje már nem csak írásban, de hangalapon is működik, amivel a praktikusabb használat mellett lehetőségek egész sorát nyitotta meg. A program nem a telefonos AI-asszisztensek helyét veheti át, viszont kreatívabb feladatokkal is elboldogul, TTS-megoldása pedig az ügyfélszolgálati felhasználáshoz is hasznos lehet.

Nem minden arany, ami MI: ezek a sikertényezők

A mesterséges intelligencia alkalmazása a hazai cégek körében is egyre terjed, a Deloitte kutatása pedig azt is felmérte, miben látják itthon az MI sikeres használatának kulcsát.

Bejegyzés próba 2.

Átirányítási korlátozás funkciónk segítségével minden mellékre külön beállíthatóvá vált, milyen hívásokat hova irányíthatnak át a kollégák.

Bejegyzés próba

Átirányítási korlátozás funkciónk segítségével minden mellékre külön beállíthatóvá vált, milyen hívásokat hova irányíthatnak át a kollégák.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!