Jön a DORA, a pénzügyi szektor GDPR-ja

Januártól hatályba lépett az uniós DORA-rendelet, aminek célja egységesíteni a pénzügyi szektor biztonsági standardjait a digitális kockázatokkal szemben. Az új szabályok nem csak az ágazat szereplőire, hanem sok külső szolgáltatóra, így ránk is vonatkoznak majd. A részletek még kidolgozás alatt állnak, de a felhasználók csak profitálhatnak majd az új rendszerből.

A GDPR már évek óta az életünk része. Az egységes európai adatvédelmi rendszer, ami korábban teljes sc-fi-nek tűnt, összes hiányosságával együtt alapvetően jól vizsgázott. Az Unió pedig azóta újabb területet vett célba, ahol szeretné egységessé tenni a széttöredezett és elavult szabályozást: ez lett a pénzügyi szektor, és ezért született meg az életét átalakító DORA-rendelet.

Mi a DORA célja?

 

A rendelet, aminek elsődleges célja a kiberfenyegetések megelőzése és enyhítése, éveken át készült, amíg végül idén januárban hatályba lépett. A DORA egységesíti a követelményeket a pénzügyi ágazatban működő vállalkozások és szervezetek számára, kezdve az információs és technológiai (IKT) kockázatok kezelésével, kitérve az informatikai incidensek kezelésére és bejelentésére, és persze foglalkozva a digitális működési ellenállóképesség kérdésével is.

Vagyis röviden: az Unió valamennyi országában egységes kibervédelmi szabályozás vonatkozik majd az összes pénzügyi szereplőre.

Kire vonatkozik a DORA?

 

Fontos viszont, hogy ez a szabályozás nem csak a pénzintézetek számára jelent új elvárásokat, hanem a nekik különböző szolgáltatásokat nyújtó cégeknek is. Bármilyen cég, ami felhőszolgáltatást, szoftverfejlesztési, support, digitális szolgáltatást vagy adatszolgáltatást végez egy pénzügyi szereplőnek, meg kell hogy feleljen ugyanezeknek a standardoknak.

Mivel mi felhő alapú telekommunikációs szolgáltatásokat nyújtunk, ügyfeleink között pedig többek közt pénzügyi szereplők is vannak, ezért a DORA ránk is vonatkozik. Illetve egészen pontosan vonatkozik majd.

Mikortól érvényesek az új szabályok?

 

A rendelet hatályba lépése ugyanis nem jelent azonnali változást. Az új szabályok majd csak 2025 januárjától lesznek kötelezőek minden szereplőre, vagyis szűk két évet mindenki kapott a felkészülésre. Ez már csak azért is fontos, mert a rendelet csak az alapvető kereteket határozta meg, a részletszabályokat – például a pontos biztonsági standardokat, amiknek meg kell majd felelni – csak a következő hónapokban hozzák majd meg.

Mit jelenet ez az ügyfeleknek?  

A fontos kérdés, hogy mit érzékelnek majd ebből az ügyfeleink? A részleteket a fent leírtak miatt még senki sem ismeri, de az biztos, hogy a hozzánk hasonló felhőszolgáltatók számára szélesebb körű nyilvántartási és jelentési kötelezettséget fog előírni a szabályozás.

Ez nagyban javítja majd a szolgáltatók számonkérhetőségét és ellenőrizhetőségét, vagyis az ügyfeleink csak profitálhatnak ebből. Ahogy abból is, hogy a DORA egységesíti majd a biztonsági követelményeket és a fenyegetésekhez igazodó védelmi intézkedéseket. Bár úgy gondoljuk, hogy biztonság terén eddig is magas szintű szolgáltatást nyújtottunk, a szigorú uniós követelményeknek való megfelelés ezen csak javíthat, más szolgáltatóknak pedig itt lesz az alkalom a felzárkózásra.

Láthatjuk, hogy a DORA-rendelet csak előnyös lehet a szektor és így az ügyfelek számára is. Az új, egységes szabályozás nagyobb védelmet garantál majd a biztonsági kockázatokkal szemben, ahogy az átláthatóságon is javít. A pontos részletszabályok megismerésével a kép tovább tisztul majd, de addig sem árt, ha a cégek elkezdenek felkészülni az új rendszerre.


András


Felhasznált források: Fintechzone és Portfolio

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

ChatGPT magyarul: Még messze nem tökéletes

A legismertebb mesterséges intelligenciára épülő nyelvi modell már hangalapon is kommunikál, ráadásul minderre magyarul is képes. Ez viszont még sokszor vezet problémákhoz, így a technológia komolyabb magyar nyelvű megoldások alapjául egyelőre nem használható.

Küszöbön a jövő: MI-segéd ügyfélszolgálaton

A mesterséges intelligencia hangalapú megoldásai rövidesen az ügyfélszolgálatokon is megjelenhetnek. A TTS-rendszerek továbbfejlesztett verziói akár a kollégák hangján is megszólaltathatják a teljes hangmenüt, de az MI a hívásirányításban is nagy segítség lehet.  

Segítség, csalók!!!! – Hogyan ismerjük fel és védekezzünk a spoofing ellen

A digitális világban egyre több veszély leselkedik ránk, amelyek közül az egyik leggyakoribb  a spoofing -  azonosító lopás. Mi történik ilyenkor és hogyan védekezhetünk ellene?

Hanggal hoz közelebb: AI-kommunikáció hangalapon

A ChatGPT egy ideje már nem csak írásban, de hangalapon is működik, amivel a praktikusabb használat mellett lehetőségek egész sorát nyitotta meg. A program nem a telefonos AI-asszisztensek helyét veheti át, viszont kreatívabb feladatokkal is elboldogul, TTS-megoldása pedig az ügyfélszolgálati felhasználáshoz is hasznos lehet.

Nem minden arany, ami MI: ezek a sikertényezők

A mesterséges intelligencia alkalmazása a hazai cégek körében is egyre terjed, a Deloitte kutatása pedig azt is felmérte, miben látják itthon az MI sikeres használatának kulcsát.

Bejegyzés próba 2.

Átirányítási korlátozás funkciónk segítségével minden mellékre külön beállíthatóvá vált, milyen hívásokat hova irányíthatnak át a kollégák.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!