Felhőszolgáltatás rugalmasan – így számold el a felhő költséget!

A felhő alapú szolgáltatások bérlésének rendszerében nem egyszerű eligazodni, de egy rugalmas szolgáltató többféle megoldást is biztosít, ezzel segítve, hogy egy cég rugalmasan használhassa ki forrásait. 

Manapság egyre több cég alkalmaz felhő alapú szolgáltatásokat, sőt, az állami szektorban is egyre elterjedtebb ez a megoldás. Az elsődleges szempont egy ilyen felhőszolgáltatás alkalmazásakor természetesen az, hogy informatikailag illeszkedjen a vállalat működésébe, emellett viszont nem szabad elmenni az ilyen projektek költségeinek elszámolása mellett sem. Mivel a felhő költségek elszámolásának szabályozása nem egyszerű, érdemesnek tartunk ennek egy külön blogposztot szentelni.

A kiindulópont az, hogy a cégek, akik ilyen megoldást választanak, a használt felhő szolgáltatást nem megvásárolják, hanem csak bérbe veszik a szolgáltatótól. Ebben az esetben viszont mind a bérlés, mind az ehhez szükséges telepítések és eszközök költségeinek elszámolására több megoldás van.

A bérlés esetén a felhőszolgáltatások többsége valószínűleg szolgáltatási szerződésként lesz elszámolható, mivel a cégek többnyire nem lízinggel veszik igénybe ezeket és nem is gyakorolnak kontrollt a használt szoftver felett, csak hozzáférést kapnak ahhoz, tehát a kapcsolódó díjakat költségként kell elsázmolni . Ha mégis felmerülne bármelyik eset (tehát a lízing vagy a kontroll a szoftver felett) akkor a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok alapján lízingként vagy immateriális javakként kell elszámolni a felhő költségeket.

Rendben, de mi a helyzet az eszközökkel, a céges rendszer esetleges átalakításával vagy a telepítéssel, vagyis minden kapcsolódó díjjal, ami egy felhőszolgáltatás vásárlása esetén felmerülhet? Ezek elszámolása nem egyszerű képlet, ezért is nagyon fontos, hogy egyrészt átlássuk a lehetőségeket, másrészt olyan szolgáltatóval szerződjünk, ami kellő rugalmasságot biztosít.

Maradjunk a legvalószínűbb esetnél, hogy szolgáltatási szerződéssel jutunk a felhőszolgáltatáshoz: ilyenkor az a két kulcskérdés, hogy a telepítést a szoftvert szolgáltató cég végzi-e, illetve ez elhatárolható-e magától a szolgáltatástól (vagyis lényegében az eszközök vagy a rendszerben végrehajtott módosítások érnek-e bármit a felhőszolgáltatás nélkül). Ha az első kérdésre nem a válasz, a legvalószínűbb, hogy ezt azonnali költségként kell elszámolnunk, míg ha igen, akkor jön elő a második kérdés. Erre a fejlesztések esetén valószínűleg szintén nemmel felelünk, ekkor  a költségi elszámolás a megfelelő, csak épp ezt kinyújthatjuk a szolgáltatás használatának teljes idejére.

A szolgáltatáshoz beszerzett eszközök esetében vásárlás esetén – a szabályozott értékhatároknak megfelelő aktiválás és leírás következhet, a bérleti konstrukcióban igénybe vett eszközökre pedig a bérleti időszaknak megfelelő költség elszámolás a helyes választás.

Amennyiben saját tulajdonú szoftveren hajtunk végre fejlesztést a felhő rendszer összekapcsolása érdekében, akkor az aktiválható.

Ez az egész nem hangzik egyszerűen, és valóban nem is az. Nincs minden kkv-nál IFRS-szakértő, ráadásul ha pályázatok és beruházási keretek kerülnek a képletbe, akkor csak tovább bonyolódik a helyzet. Ilyen esetekben jöhet nagyon jól az, amit már korábban említettünk a rugalmas szolgáltatóról.

Mi az Opennetworksnél VIPeX felhő alapú szolgáltatásunkhoz többféle elszámolási lehetőséget biztosítunk. Ha egy cég számára célszerű szolgáltatásunkat költségként elszámolni, akkor a fent felvázoltak alapján a készülékek és a testreszabás bérlését biztosítjuk, ha viszont beruházási támogatást szeretne egy vállalat kihasználni, akkor készülékek és eszközök meg is vehetők. Mindkét esetben opció az egyedi fejlesztések aktiválása is, amennyiben azok azokat az adott partner igényeire igazított egyedi fejlesztésként valósítjuk meg.

Reméljük, hogy valamelyest segítettünk eligazodni ezen a bonyolult területen. Ha pedig a fentiek alapján érdeklődnél szolgáltatásunk iránt, akkor keresd nyugodtan ügyfélszolgálatunkat a +36-1-999-6000-as számon!

 

András

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

Kontrollált chatbotok? AI szabályozás az EU-ban

Az EU mostanra felismerte, hogy az MI technológia szédítő fejlődése szabályozást igényel, ha biztosítani akarjuk az emberek és a vállalkozások biztonságát.

Kérdezd PT-t: AI az ügyfélszolgálaton

Kérdezd PT-t sorozatunkban a mesterséges intelligencia által kreált kollégánkkal beszélgetünk aktuális témákról. Ezen a héten az MI használatát az ügyfélszolgálatokon vitattuk meg.  

Mik a legtrendibb AI-megoldások Call centerekben?

A mesterséges intelligencia használata az ügyfélszolgálatokon is terjed, ez azonban nem jelent azonnal gyökeres változást és pláne nem kell félni tőle.

Láncreakció: NIS2 és a beszállítók

A kiberbiztonsági tanúsításról és felügyeletről szóló törvény - " Kibertan-törvény” - közvetlenül csak a gazdaság nagyobb szereplőire és meghatározott területeire fókuszál, de az ellátási láncokon keresztül a cégek egy jóval szélesebb körére fog hatást gyakorolni.

Hello PT: megkérdeztük az AI-t leíratolási képességeiről

Mindig is érdekelt, hogy az MI hogyan foglalja össze, értékeli saját képességeit a számunkra fontos szakmai területeken. Ezért indítottuk "Hello PT sorozatunkat" amiben a ChetGPT 4.o-val beszélhetünk. Ezen a héten a leíratolásról (STT) kérdeztük

NIS2 – több konkrétum, több feladat

Néhány hónappal ezelőtt beszámoltunk az EU új kibervédelmi irányelveinek (NIS2) teljesítésére vonatkozó feladatokról ami - velünk együtt - több ezer hazai vállalkozást érint. Most megnézzük, hol tartunk, mi változott?

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!