Fejlődő hálózatok – a telekommunikáció jövője I.

A telekommunikációs szektor a közeljövőben nagy változáson mehet keresztül, a szereplők többsége épp keresi a helyes irányt. Ebben az új, modern technológiákra építő szolgáltatások bevetése épp úgy szerepet játszik majd, mint a hagyományos hálózatok fejlesztése. Utóbbi terület viszont most sok kihívással néz szembe, ezekről szól heti bejegyzésünk.

Egy adott szektor jövője mindig kiemelten foglalkoztatja annak szereplőit. Mindenki szeretné látni, milyen lehetőségeket és kihívásokat tartogat a jövő és hogyan érdemes ezekre reagálni. Nincs ez másképp a telekommunikáció esetében sem, az ágazat pedig napjainkban gyors és jelentős változáson megy át, épp ezért nagyon is aktuális feszegetni a kérdést.

Ezt tette meg a KPMG a Future of Telco elnevezésű kutatásában, ahol több kontinensről a terület több mint 400 döntéshozójával beszélgettek. A tanulmány egy sor olyan megállapítást tesz, ami nem csak az európai, de azon belül a magyar helyzetre, sőt, az Opennetworks jövőjére is jól rezonál, így szerintem érdemes foglalkozni a témával.

A kutatás hét kulcsterületet határoz meg, amik két jól elhatárolható csoportra bonthatók: a hálózatfejlesztésre és az új technológiákra. Én ebben a bejegyzésben most az előbbiről írnék, de a következő posztban visszatérünk az utóbbi kérdésre is.

Ha napjaink legnagyobb kihívását kéne megneveznem a telekommunikációs szektor számára, egyértelműen a hálózatfejlesztést mondanám. Ebben a kérdésben szinte tökéletes együttállásba kerültek azok a tényezők, amik most nehéz helyzetbe hozzák a szereplőket. Vegyük sorra.

Egyrészről az igény új hálózatokra egyértelmű. Mint a KMPG kutatása is megállapítja, a koronavírus járvány és az 5G-re épülő új technológiák iránti növekvő kereslet együtt robbanásszerűen növelték és növelik majd tovább a közeljövőben is a felhasználók igényét a szélessávú szolgáltatások iránt.

Ezzel párhuzamosan, mivel az emberek életének egyre nagyobb része kötődik ezekhez a szolgáltatásokhoz – home office esetén például a munka jó része áttevődik az online térre – a felhasználók elvárásai is megnőttek. Ma már mindenki magasabb színvonalú, stabil szélessávú szolgáltatást vár el, a fejlesztések ezért is elengedhetetlenek.

A kérdés viszont a legtöbb szolgáltató számára, hogy miből valósítsa meg ezeket. Eleve nagyon költséges beruházásokról beszélünk, amik ráadásul a jelenleg gazdasági helyzetben még nehezebben finanszírozhatóvá váltak. Nem panaszkodva vagy elmerülve a részletekben – azokat úgyis érzi mindenki a maga bőrén – de a kamatok emelkedése nyilván nagyobb önrészt ró a cégekre, míg az infláció nehezebbé teszi ennek előteremtését.

Minderre ráerősítenek a zöld elvárások. Leszögezném, hogy ezeknek a környezeti céloknak az elérést kiemelt fontosságúnak tarjuk mi is az Opennetworksnél, az irány azonban a szektoron belül egyértelmű: a kutatás is mutatja, a vállalatok legalább fele a közeljövőben háttérbe szorítja ezeket az erőfeszítéseket, hogy csökkenthesse a költségeket. Ez viszont nem csak később üthet vissza, hanem az egyre inkább a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati célokhoz kötött hitelek és támogatások szerzését is megnehezíti.

Mi lehet ilyen helyzetben a megoldás? A KPMG tanulmánya több irányra is felhívja a figyelmet. Egyrészt ott van a tendencia, hogy a különböző szereplők összeállva közös hálózatfejlesztésbe kezdenek, ezzel elosztva a költségeket. Másrészt kifejezetten uniós sajátosság az a terv, hogy a hálózati terhelés jó részéért felelős nagy techvállalatokat (Google, Meta, Microsoft) kötelezzék a fejlesztési költségek egy részének fedezésére. A legfrissebb hírek szerint azonban ebben a kérdésben még közel sincs egyetértés a tagállamok között.

Van viszont egy egészen más irány is. A hagyományos üzleti modellek egyre jobban megkérdőjeleződnek, egyre több cég az új technológiákra – mint a felhő, a mesterséges intelligencia vagy a gépi tanulás – építő szolgáltatások felé lép el, hogy bevonzza az ügyfeleket.

 

Imo

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

ChatGPT magyarul: Még messze nem tökéletes

A legismertebb mesterséges intelligenciára épülő nyelvi modell már hangalapon is kommunikál, ráadásul minderre magyarul is képes. Ez viszont még sokszor vezet problémákhoz, így a technológia komolyabb magyar nyelvű megoldások alapjául egyelőre nem használható.

Küszöbön a jövő: MI-segéd ügyfélszolgálaton

A mesterséges intelligencia hangalapú megoldásai rövidesen az ügyfélszolgálatokon is megjelenhetnek. A TTS-rendszerek továbbfejlesztett verziói akár a kollégák hangján is megszólaltathatják a teljes hangmenüt, de az MI a hívásirányításban is nagy segítség lehet.  

Segítség, csalók!!!! – Hogyan ismerjük fel és védekezzünk a spoofing ellen

A digitális világban egyre több veszély leselkedik ránk, amelyek közül az egyik leggyakoribb  a spoofing -  azonosító lopás. Mi történik ilyenkor és hogyan védekezhetünk ellene?

Hanggal hoz közelebb: AI-kommunikáció hangalapon

A ChatGPT egy ideje már nem csak írásban, de hangalapon is működik, amivel a praktikusabb használat mellett lehetőségek egész sorát nyitotta meg. A program nem a telefonos AI-asszisztensek helyét veheti át, viszont kreatívabb feladatokkal is elboldogul, TTS-megoldása pedig az ügyfélszolgálati felhasználáshoz is hasznos lehet.

Nem minden arany, ami MI: ezek a sikertényezők

A mesterséges intelligencia alkalmazása a hazai cégek körében is egyre terjed, a Deloitte kutatása pedig azt is felmérte, miben látják itthon az MI sikeres használatának kulcsát.

Bejegyzés próba 2.

Átirányítási korlátozás funkciónk segítségével minden mellékre külön beállíthatóvá vált, milyen hívásokat hova irányíthatnak át a kollégák.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!