Hazai MI-körkép: az ügyfélszolgálat mindent visz

A Deloitte 2023 végén elkészített átfogó MI-tanulmányából kiderül, hogy hazai cégek többsége automatizálási és költségcsökkentési céllal vágott bele az MI-használatába, de fontos az ügyfelek elégedettségének növelése is. Saját és készhez kapott megoldásokkal egyaránt dolgoznak, a felhasználási területek közt pedig a marketing és ügyfélkiszolgálás a vezető.  

Meglepő-e 2024-ben, ha egy ügyfélszolgálaton először a mesterséges intelligencia terel minket irányba? Vagy ha egy Facebook-poszt egy MI által generált képpel van feldobva? Esetleg ha egy üzleti elemzés létrejöttéhez már a AI is hozzájárul? Az MI hazai terjedését látva szerintem semmiképp.

Minden információ, amit a mesterséges intelligencia felhasználásnak hazai terjedéséről megtudunk, fontos és érdekes. Szerencsére a Deloitte 2023 végén közzétett kutatása rengeteg kérdésre választ ad azzal kapcsolatban, hogyan kezelik a hazai cégek – legyen szó kis-, közép- vagy nagyvállalatokról – az MI-t és milyen terveik vannak vele a jövőben.

Arról András már írt Nektek, általánosságban mi a helyzet: a magyar cégek tisztában vannak az MI fontosságával. de a konkrét tervezés terén még vannak hiányosságok. Az viszont épp olyan érdekes, hogy akik már belekezdtek a technológia alkalmazásába, mire használjál vagy tervezik használni azt a közeljövőben. Szerencsére a tanulmány erre is választ ad.

Azt, hogy az MI akár az ilyen blogposztok írásában is szerepet vállalhatna, már mi is pedzegettük. Hasonló járhat sok hazai cégnél is a fejekben, mert a legtöbben (45%) a marketing és értékesítés terén alkalmazzák a technológiát. Itt a közösségi médiás vagy blogos tartalmak generálása mellett a marketingfolyamatok, mondjuk a hírlevelek automatizálása is sokat emlegetett funkció.

Ami feltűnő, hogy a vállalatok többsége ehhez valamilyen más által fejlesztett „dobozos” generatív MI-t használ, bár 15% a saját megoldást is fejleszt. Ami jó, hogy a használat ritkán történik ad hoc alapon, sokkal gyakrabban egy átfogó stratégia részeként.

Mivel a telekommunikációs szektor -amihez mi is tartozunk – úttörő az MI alkalmazása terén, nem meglepő, hogy az itt eléggé elterjedt megoldás, a saját termékek fejlesztése mesterséges intelligenciával, összességében is dobogós helyezést ért el a felhasználási területek között. A hazai cégek fordítók, webshopok, AI-asszisztensek és termékajánló rendszerek fejlesztésre egyaránt használja az MI-t.

Szintén kiemelhető a termék és szolgáltatás-fejlesztés, vagyis például a kódolás vagy termékvizualizáció felgyorsítása az MI segítségével. Ebben is a telekommunikációs szektor viszi a prímet, de összességében is majdnem az MI-t alkalmazó cégek 40%-a él ilyen megoldásokkal.

Elsőre meglepő lehet, de csak a megkérdezett cégek bő harmada (34%) alkalmazza a mesterséges intelligenciát ügyféltámogatás céljával. Az MI-alapú ügyfélszolgálatok, chatbotok sok helyen feltűntek már, de ezek szerint bőven van még tér a terjedésükre. A hasonló arány (35%) viszont azt mutatja, hogy aki erre használja az AI-t, az szervezetspecifikus üzleti folyamatok, például az ügyfelek megismerése terén is bevonja a munkába.

Szintén sokan veszik hasznát a technológiának a vezetői döntések megkönnyítése és a kockázatelemzés tekintetében. Mivel a mesterséges intelligencia nagy előnye, hogy rengeteg adatot villámgyorsan tud feldolgozni, a különböző riportok gyártása a segítségével sokkal egyszerűbb, ez pedig a döntéshozatalai folyamatot is gyorsíthatja és hatékonyabbá teheti.

A különféle alkalmazási területek megismerése mellett legalább ennyire fontos tudni, hogy mik a cégek célja a mesterséges intelligencia alkalmazásával. A fent leírtak fényében ne meglepő, hogy a többség az ügyfelek elégedettségét szeretné leginkább növelni, de fontos cél a különböző folyamatok automatizálása és közép- és hosszútávon a költségek csökkentése is.

Ezekből az információkból elég jól látszik, mi mozgatja a hazai MI-terjedést és merre halad a folyamat. Azt, hogy ez konkrétan milyen technológia megoldások alkalmazását jelenti, a következő blogposztunkban fejtjük majd ki.

 

Judit

0

Szólj hozzá