Jön a DORA, a pénzügyi szektor GDPR-ja

Januártól hatályba lépett az uniós DORA-rendelet, aminek célja egységesíteni a pénzügyi szektor biztonsági standardjait a digitális kockázatokkal szemben. Az új szabályok nem csak az ágazat szereplőire, hanem sok külső szolgáltatóra, így ránk is vonatkoznak majd. A részletek még kidolgozás alatt állnak, de a felhasználók csak profitálhatnak majd az új rendszerből.

A GDPR már évek óta az életünk része. Az egységes európai adatvédelmi rendszer, ami korábban teljes sc-fi-nek tűnt, összes hiányosságával együtt alapvetően jól vizsgázott. Az Unió pedig azóta újabb területet vett célba, ahol szeretné egységessé tenni a széttöredezett és elavult szabályozást: ez lett a pénzügyi szektor, és ezért született meg az életét átalakító DORA-rendelet.

Mi a DORA célja?

 

A rendelet, aminek elsődleges célja a kiberfenyegetések megelőzése és enyhítése, éveken át készült, amíg végül idén januárban hatályba lépett. A DORA egységesíti a követelményeket a pénzügyi ágazatban működő vállalkozások és szervezetek számára, kezdve az információs és technológiai (IKT) kockázatok kezelésével, kitérve az informatikai incidensek kezelésére és bejelentésére, és persze foglalkozva a digitális működési ellenállóképesség kérdésével is.

Vagyis röviden: az Unió valamennyi országában egységes kibervédelmi szabályozás vonatkozik majd az összes pénzügyi szereplőre.

Kire vonatkozik a DORA?

 

Fontos viszont, hogy ez a szabályozás nem csak a pénzintézetek számára jelent új elvárásokat, hanem a nekik különböző szolgáltatásokat nyújtó cégeknek is. Bármilyen cég, ami felhőszolgáltatást, szoftverfejlesztési, support, digitális szolgáltatást vagy adatszolgáltatást végez egy pénzügyi szereplőnek, meg kell hogy feleljen ugyanezeknek a standardoknak.

Mivel mi felhő alapú telekommunikációs szolgáltatásokat nyújtunk, ügyfeleink között pedig többek közt pénzügyi szereplők is vannak, ezért a DORA ránk is vonatkozik. Illetve egészen pontosan vonatkozik majd.

Mikortól érvényesek az új szabályok?

 

A rendelet hatályba lépése ugyanis nem jelent azonnali változást. Az új szabályok majd csak 2025 januárjától lesznek kötelezőek minden szereplőre, vagyis szűk két évet mindenki kapott a felkészülésre. Ez már csak azért is fontos, mert a rendelet csak az alapvető kereteket határozta meg, a részletszabályokat – például a pontos biztonsági standardokat, amiknek meg kell majd felelni – csak a következő hónapokban hozzák majd meg.

Mit jelenet ez az ügyfeleknek?  

A fontos kérdés, hogy mit érzékelnek majd ebből az ügyfeleink? A részleteket a fent leírtak miatt még senki sem ismeri, de az biztos, hogy a hozzánk hasonló felhőszolgáltatók számára szélesebb körű nyilvántartási és jelentési kötelezettséget fog előírni a szabályozás.

Ez nagyban javítja majd a szolgáltatók számonkérhetőségét és ellenőrizhetőségét, vagyis az ügyfeleink csak profitálhatnak ebből. Ahogy abból is, hogy a DORA egységesíti majd a biztonsági követelményeket és a fenyegetésekhez igazodó védelmi intézkedéseket. Bár úgy gondoljuk, hogy biztonság terén eddig is magas szintű szolgáltatást nyújtottunk, a szigorú uniós követelményeknek való megfelelés ezen csak javíthat, más szolgáltatóknak pedig itt lesz az alkalom a felzárkózásra.

Láthatjuk, hogy a DORA-rendelet csak előnyös lehet a szektor és így az ügyfelek számára is. Az új, egységes szabályozás nagyobb védelmet garantál majd a biztonsági kockázatokkal szemben, ahogy az átláthatóságon is javít. A pontos részletszabályok megismerésével a kép tovább tisztul majd, de addig sem árt, ha a cégek elkezdenek felkészülni az új rendszerre.


András


Felhasznált források: Fintechzone és Portfolio

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

Black Friday és a tech kedvezmények: mennyi ebből a valóság?

Black Friday akciók: mennyi a valódi tech kedvezmény és mit éri meg igazán venni? Tények és tippek tudatos vásárlóknak.

Előfizetések mindenhol: mikor éri meg valójában?

Előfizetések előnyei és buktatói: mikor éri meg magánban és KKV-knál? Checklist, EU-s szempontok és tudatos választási tippek – Opennetworks.

VIPeX hívásrögzítés és hangtárolás: fejlődés és AI-jog

VIPeX hívásrögzítés és hangtárolás: adminisztrátor-barát fejlesztési irány, GDPR-tudatos működés, óvatos álláspont az AI-hangelemzéssel kapcsolatban.

Mikor kell fejlesztened ügyfélszolgálati rendszereden?

Ingyenes webinár: okt. 16-án megmutatjuk, mikor és hogyan érdemes fejlesztened ügyfélszolgálati rendszeredet.

Top 5 digitális nomád úti cél 2025-ben – IT-soknak és távmunkásoknak

Digitális nomád úti célok 2025-ben: 5 ország és város, ahol távmunkásként hatékonyan és inspiráló környezetben dolgozhatsz.

Telekommunikációs probléma? A VIPeX a megoldás!

Fedezd fel, hogyan segít a VIPeX ügyfeleinknek hatékonyabb kommunikációban és biztonságos működésben – valódi sikertörténetekkel!

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!