Felhőszolgáltatás rugalmasan – így számold el a felhő költséget!

A felhő alapú szolgáltatások bérlésének rendszerében nem egyszerű eligazodni, de egy rugalmas szolgáltató többféle megoldást is biztosít, ezzel segítve, hogy egy cég rugalmasan használhassa ki forrásait. 

Manapság egyre több cég alkalmaz felhő alapú szolgáltatásokat, sőt, az állami szektorban is egyre elterjedtebb ez a megoldás. Az elsődleges szempont egy ilyen felhőszolgáltatás alkalmazásakor természetesen az, hogy informatikailag illeszkedjen a vállalat működésébe, emellett viszont nem szabad elmenni az ilyen projektek költségeinek elszámolása mellett sem. Mivel a felhő költségek elszámolásának szabályozása nem egyszerű, érdemesnek tartunk ennek egy külön blogposztot szentelni.

A kiindulópont az, hogy a cégek, akik ilyen megoldást választanak, a használt felhő szolgáltatást nem megvásárolják, hanem csak bérbe veszik a szolgáltatótól. Ebben az esetben viszont mind a bérlés, mind az ehhez szükséges telepítések és eszközök költségeinek elszámolására több megoldás van.

A bérlés esetén a felhőszolgáltatások többsége valószínűleg szolgáltatási szerződésként lesz elszámolható, mivel a cégek többnyire nem lízinggel veszik igénybe ezeket és nem is gyakorolnak kontrollt a használt szoftver felett, csak hozzáférést kapnak ahhoz, tehát a kapcsolódó díjakat költségként kell elsázmolni . Ha mégis felmerülne bármelyik eset (tehát a lízing vagy a kontroll a szoftver felett) akkor a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok alapján lízingként vagy immateriális javakként kell elszámolni a felhő költségeket.

Rendben, de mi a helyzet az eszközökkel, a céges rendszer esetleges átalakításával vagy a telepítéssel, vagyis minden kapcsolódó díjjal, ami egy felhőszolgáltatás vásárlása esetén felmerülhet? Ezek elszámolása nem egyszerű képlet, ezért is nagyon fontos, hogy egyrészt átlássuk a lehetőségeket, másrészt olyan szolgáltatóval szerződjünk, ami kellő rugalmasságot biztosít.

Maradjunk a legvalószínűbb esetnél, hogy szolgáltatási szerződéssel jutunk a felhőszolgáltatáshoz: ilyenkor az a két kulcskérdés, hogy a telepítést a szoftvert szolgáltató cég végzi-e, illetve ez elhatárolható-e magától a szolgáltatástól (vagyis lényegében az eszközök vagy a rendszerben végrehajtott módosítások érnek-e bármit a felhőszolgáltatás nélkül). Ha az első kérdésre nem a válasz, a legvalószínűbb, hogy ezt azonnali költségként kell elszámolnunk, míg ha igen, akkor jön elő a második kérdés. Erre a fejlesztések esetén valószínűleg szintén nemmel felelünk, ekkor  a költségi elszámolás a megfelelő, csak épp ezt kinyújthatjuk a szolgáltatás használatának teljes idejére.

A szolgáltatáshoz beszerzett eszközök esetében vásárlás esetén – a szabályozott értékhatároknak megfelelő aktiválás és leírás következhet, a bérleti konstrukcióban igénybe vett eszközökre pedig a bérleti időszaknak megfelelő költség elszámolás a helyes választás.

Amennyiben saját tulajdonú szoftveren hajtunk végre fejlesztést a felhő rendszer összekapcsolása érdekében, akkor az aktiválható.

Ez az egész nem hangzik egyszerűen, és valóban nem is az. Nincs minden kkv-nál IFRS-szakértő, ráadásul ha pályázatok és beruházási keretek kerülnek a képletbe, akkor csak tovább bonyolódik a helyzet. Ilyen esetekben jöhet nagyon jól az, amit már korábban említettünk a rugalmas szolgáltatóról.

Mi az Opennetworksnél VIPeX felhő alapú szolgáltatásunkhoz többféle elszámolási lehetőséget biztosítunk. Ha egy cég számára célszerű szolgáltatásunkat költségként elszámolni, akkor a fent felvázoltak alapján a készülékek és a testreszabás bérlését biztosítjuk, ha viszont beruházási támogatást szeretne egy vállalat kihasználni, akkor készülékek és eszközök meg is vehetők. Mindkét esetben opció az egyedi fejlesztések aktiválása is, amennyiben azok azokat az adott partner igényeire igazított egyedi fejlesztésként valósítjuk meg.

Reméljük, hogy valamelyest segítettünk eligazodni ezen a bonyolult területen. Ha pedig a fentiek alapján érdeklődnél szolgáltatásunk iránt, akkor keresd nyugodtan ügyfélszolgálatunkat a +36-1-999-6000-as számon!

 

András

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

Ne ragadj nyáron az irodában – távmunkát támogató megoldások

A távmunka és a nyári szabadságok a belső kommunikációt és az ügyfélszolgálati munkát is nehezítik, de a VIPeX megoldásai segítenek, hogy probléma nélkül tarthasd a kapcsolatot mindenkivel.

Munka és magánélet egyensúlya az IT szektorban – kihívás és lehetőség

Az IT szektorban dolgozók gyakran szembesülnek a munka és magánélet határainak elmosódásával. Összefoglaljuk, milyen kihívásokat látni, és milyen válaszok segíthetnek megtartani az egyensúlyt.

Hogyan tedd hatékonyabbá céges kommunikációd? Segítünk dönteni!

A céges kommunikáción sokféle módon lehet javítani. Most bemutatjuk, milyen szempontok alapján érdemes választani a VIPeX és a Call Center modul között.

Távmunkában az IT-csapat – lehetőség vagy kockázat?

Az IT-szektorban a távmunka ma már természetes. Megmutatjuk, félelem helyett miért érdemes inkább a lehetőséget látnunk benne.

Az okoseszközök árnyoldala – IoT és biztonság 2025-ben

Az IoT-eszközök terjedése kényelmet és hatékonyságot hoz, de komoly biztonsági kihívásokat is jelent a vállalkozások számára.

A gyógyulás szolgálatában – kommunikációs megoldásaink az egyészségügyben

Az egészségügyi ellátásban nincs idő felesleges várakozásra. Épp ezért nem mindegy, milyen kommunikációs és call center rendszerek segítik az ügyfélkapcsolatot a rendelőkben vagy épp magánklinikákon.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!