Érthetően a provisioningról

Virtuális rendszertechnikusunk: Provisioning-kolléga abban segít minket, hogy a különböző ügyfelekhez kihelyezett telefonkészülékeket, azok beállításait és a rendszer-frissítéseket menedzselje távoli eléréssel.

Provisioning-kolléga a központból szorgoskodik, addig Attila, Zoli és Tamás más fontos ügyekben rátok, ügyfeleinkre koncentrálhat. Első blog bejegyzésemben a provisioning működéséről írok pár gondolatot, illetve bemutatok egy okos alközponti megoldást – a mellék hordozhatóságot (extension mobility) – ami távoli, automatizált készülék konfigurálás nélkül nem valósulhatna meg.

Provisioning, avagy a távoli konfigurálás

 

Az IP telefonok tekintetében “provisioning” fogalom alatt a készülékek távoli konfigurálását értjük. A legtöbb IP telefonkészülék rendelkezik egy webes interfésszel, amin keresztül például egy böngészőből kézzel elvégezhetjük a szükséges beállításokat. Ha nem egy egyszerű VoIP előfizetést kell beüzemelnünk készülékünkben, hanem például egy alközpontunk van, 50 mellékkel, készülékkel, rendkívül kényelmetlen lenne egyesével, kézzel beállítanunk minden telefont. Arról nem is beszélve, hogy olyan rendszerünk is lehet, amiben dinamikusan változtatni kell a készülékek beállításait.

Erre nyújt megoldást a provisioning. A webes adminisztrációs felület mellet az IP telefonok általában képesek HTTP protokollon keresztül egy dedikált szerverről lekérni a saját konfigurációikat, a legtöbb esetben XML formátumban. (Cisco készülékek például az XML mellett képesek fogadni és feldolgozni egy saját szintaxisú, “plain text” fromátumot is.) Ennek óriási előnye, hogy a folyamat könnyedén automatizálható, menedzselése központi rendszerbe, vagy akár egyedi alközpont adminisztrációs alkalmazásba intergálható.

Ezt kihasználva a készülékekben csupán annyit kell első alkalommal kézzel beállítanunk, hogy a provisioning szerverünk milyen URL-en érhető el. Általában beállítható, hogy a készülék milyen esetekben, illetve milyen rendszerességgel kérjék le aktuális beállításaikat (pl. újra indításkor, minden nap egy konkrét időpontban és/vagy mondjuk óránként folyamatosan). Miután SIP regisztrációnk is be van már üzemelve készülékünkbe, akkor a készülék a SIP szerverünkről is rábírható provisioning-re egy SIP NOTIFY üzenettel.

Biztonságos provisioning

 

Mivel ezen konfigurációkban kényes adatok is szerepelnek (például SIP authentikációs adatok, webes adminisztrációs felület jelszavai vagy akár privát telefonkönyvünk bejegyzései), fontos kérdés a folyamat biztonsága. Hogy adataink ne kerüljenek illetéktelen kezekbe, két feltételnek kell eleget tennünk. Egyrészt, a HTTP kommunikációnak titkosított csatornán kell mennie (HTTPS). Ebből következik az is, hogy a provisioning szervernek hitelesített tanúsítvánnyal kell rendelkeznie. Ezzel már elértük, hogy a készülék biztosan a megfelelő szervertől kérje le az adatokat és a köztük zajló “beszélgetést” harmadik fél ne tudja értelmezni.

Másrészt viszont a szervernek is tudnia kell, hogy a konfigurációt lekérő készülék valóban az, akinek mondja magát, ezt pedig a készülékekre gyárilag telepített kliens tanúsítványok szerver oldali ellenőrzésével érjük el. A folyamat így már biztonságosnak mondható, persze extrém esetben ezt akár tovább is fokozhatjuk, pl. VPN kapcsolat kialakításával a szerver és a készülék között.

Egy okos megoldás: mellék hordozhatóság (extension mobility)

 

Manapság divat olyan irodákat kialakítani, ahol a dolgozóknak nincs dedikált asztaluk (és így asztali telefonkészülékük), ahol csak ők dolgoznak. Vagy azért, mert váltott műszakban osztoznak az asztalokon, vagy például azért, mert a munkatársak egy része adott napokon “home office”-ban dolgozik másokkal váltásban, így a cégnek akár egy kisebb iroda is elegendő lehet, mint amit a teljes létszám megkövetelne. Hosszabb-rövidebb ideig együttműködő projekt-szervezetekben szintén gyakori ez a megoldás.

Ugyanakkor fontos lehet, hogy minden munkatársnak legyen saját mellékszáma, amin mindig ő érhető el, ha dolgozik és ott, ahol dolgozik (akár az otthoni IP készülékén is). Ehhez arra van szükség, hogy az asztali készülékek beállításait (SIP regisztrációk és egyéb, személyre szabott beállítások) dinamikusan tudjuk változtatni távolról, automatizáltan. Egyedi alközponttal és vele együttműködő provisioning rendszerrel ez kényelmesen megvalósítható.

A munkatárs leül egy asztalhoz, ahol a készülék egy “alap” mellékkel regisztrál az alközpotba. Felhív rajta egy adott számot, amit az alközpont úgy értelmez, hogy a hívó be szeretne jelentkezni az adott készülékre a saját, “felhasználói” mellékével. Bekéri a felhasználói mellék számát és a felhasználói PIN kódot, sikeres authentikáció esetén letárolja a rendszerben, hogy az adott készülékre melyik felhasználói mellék van mostantól bejelentkezve. A vonal bontása után egy SIP NOTIFY üzenettel konfigurációinak lekérésére kéri a készüléket, aki a provisioning szervertől az alközpont által elmentett felhasználói mellékhez tartozó beállításokat fogja megkapni, az alap mellékhez tartozók helyett. A folyamat visszafele ugyan ez. A dolgozó felhívja a kijelentkezésre dedikát számot, az alközpont elmenti a kijelentkezett állapotot, küldi a NOTIFY üzenetet a készüléknek, az lekéri a beállításait a provisioning szervertől és ezúttal az alap mellék konfigurációját fogja megkapni. Ezt hívjuk extension mobility-nek, vagyis mellék hordozhatóságnak.

 

Imo

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

VIPeX és marketing – több, mint gondolnád

A VIPeX ügyfélszolgálati rendszer felhőalapú megoldásai remekül használhatók akkor is, ha marketing vagy értékesítési célokat szolgálnak.

Elszabadult AI és a jövő rémképei – technológia Hollywood szemével

A technológiai témák feldolgozása filmek vagy sorozatok által több évtizedes múltra nyúlik vissza. Sok film mutatja be az elszabadult AI toposzát, vagy hívja fel a figyelmet napjaink és a jövő technikai veszélyeire, de az összkép azért nem teljesen negatív.

Call center megoldások a nyári időszakra

Az Opennetworks felhő alapú telekommunikációs megoldásai a nyári időszakban is biztosítják, hogy a kapcsolat az ügyfelekkel és a kollégák között problémamentes maradjon.

API integráció – céges rendszer összekapcsolása ügyfélszolgálattal

Az API kapcsolatok segítségével a céges ügyfélkezelési rendszerek könnyen összekapcsolhatók a VIPeX felhő alapú telekommunikációs rendszerével, így költséges utómunka nélkül tárolhatók és használhatók fel a hívások adatai.

Megújul az Opennetworks

Az Opennetworks felhő alapú telekommunikációs szolgáltatásai mostantól megújulva, de továbbra is a megszokott minőségben érhetők el. Elmondjuk, mit jelent számunkra a megújulás.

Jogosultság szerepre szabva

VIPeX felhő alapú call center szolgáltatásunk jogosultságkezelési megoldásai mindenki igényre választ nyújtanak, a kisebb cégektől a több telephellyel működő bonyolult nagyvállalati rendszerekig. 

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!