Vállalati telekommunikáció az Interneten

A felhők felett mindig kék az ég – vállalati telekommunikációs tendenciák

A magyar piac bemutatása

Ma Európában öt cégből egy már felhő alapú technológiát használ az informatikai és telekommunikációs szolgáltatások területén. Bár Magyarországon a felhasználók száma még jóval alacsonyabb, nem tévednek, akik a jövő vezető informatikai platformjának látják a felhőszolgáltatást. Mik a fő tendenciák? Erről fogok írni ebben a blogbejegyzésben.

A VoIP rendszerek mára kiforrott, fő áramba tartozó alkalmazásokká fejlődtek Magyarországon is. Azokkal a szolgáltatásokkal – pl. felhő alapú IP-alközpont – melyekkel közel egy évtizede vagyunk jelen, az elmúlt két évben már átütő piaci sikereket értünk el. 2011-ig összesen 24 ügyfelünk volt, most havonta átlagosan ennyi szerződést kötünk. Az IP-telefónia magyar piacán csupán az üzleti előfizetések nagyságát tekintve 2,5 Md Ft-os éves előfizetői árbevételről beszélünk, ami igen dinamikusan növekszik. A VoIP-szolgáltatás jelentősége folyamatosan nő, ráadásul várható, hogy a piacvezető  szolgáltatók előbb-utóbb megkezdik az ügyfelek tömeges átállítását is PSTN-ről VoIP-ra.

Bár elmondhatjuk, hogy ezeket a szolgáltatásokat a vállalati szektor döntéshozói már alapjában jól értik és igényeiket is ezekre építik, még mindig sokszor ütközünk aggályokba. Magyarországon elmaradt az a robbanás, ami a nemzetközi piacon az internetes telefonálás terén történt a lakossági szegmensben is. Ugyanakkor mára a vállalati szektor kulcsigényei ugyanott tartanak, mint egy európai országban.

IP alközpontok és virtuális call centerek

A hazai IP-telefónia legjellemzőbb piaci tendenciája 2016-ban a felhő alapú, menedzselt alközpontok rohamos terjedése volt. Ez a tendencia hazánkban a KKV szektor irányából halad a nagyvállalatok irányába. Akik ilyen szolgáltatás mellett döntenek, azoknál a legfontosabb döntési szempont, hogy ne kelljen beruházni. Sok esetben a jelenlegi, saját alközpontok kiváltása a cél. Itt a gazdaságosság, skálázhatóság és rugalmasság mellett most a hozzáadott-érték szolgáltatások kerülnek előtérbe. Ezek közül most kiemelkedő az igény a webes menedzselhetőségre és az ügyfélszolgálati funkciók biztosítására.

Terjedőben vannak a felhő alapú call center megoldások is. Lassú a váltás, de egyre jobban érződik. Az alap elvárások – IVR, hangrögzítés – már szinte minden vállalatnál megjelennek. Ugyanakkor mi azt tapasztaljuk, hogy a felhő alapú telekommunikációs call centerekkel nem elsősorban a saját (telepített) call center rendszereket váltják ki a cégek, hanem a középvállalatok választják ezt első  call center megoldásként. A döntés mellett elsősorban a költséghatékonyság és a rugalmasság szól itt is, de ugyanilyen fontos, hogy így a megoldások jó menedzseléséhez szükséges helyi szakértelem is kiváltható. Ez a helyi szakértelem szól mellettünk akkor is, ha a telekommunikációt más – sokszor szintén felhő alapú – vállalati működéstámogató alkalmazással kell integrálni.

Integrált vállalati megoldások

2015. óta tapasztaljuk a növekvő igényt arra, hogy a VoIP rendszereket más vállalati alkalmazásokkal összekapcsoljuk. A jelenleg induló, SaaS megoldások bevezetését ösztönző magyarországi EU-pályázatok várhatóan erősítik majd ezt. Leggyakrabban CRM és  vállalatirányítási rendszereket kell az IP-telefon rendszerrel összekapcsolni. Ezek mellett, – egyenlőre elsősorban a multinacionális cégek leányvállalatainál – teret nyernek a kollaborációs megoldások és a „unified communicaton” (UC) is. Itt elsősorban a sokszereplős és sok helyszínes vállalati belső folyamatok támogatására kell a különböző hang, levelezés, videokonferencia, dokumentum-megosztási megoldásokat egyetlen rendszerbe integrálni és megfelelő folyamattámogatással kiegészíteni.

Az eddig említettek határozzák meg azt is, hogy mi milyen területen fejlesztünk. Egyrészt már 2017. elején piacra lépünk felhő alapú alközpont rendszerünk – a VIPeX – ügyfélfelületen menedzselhető változatával, melyet hamarosan önálló bejegyzésben is bemutatunk. Folyamatosan fejlesztjük ICenter szolgáltatásunkat és élen járunk a CRM interface-ek kialakításában, akár standard API-val, akár rendszerspecifikus megoldásokkal.

Megoldás a KKV szektornak

Végül szeretnék kitérni arra, hogy a felhőbe helyezett Ip-telekommunikáció nem csak a nagyvállalatoknak megoldás. Az IP alapú telekommunikáció elsősorban a KKV szektorban biztosít egyedülálló lehetőséget. Itt számít legjobban a költséghatékony működés. A kisvállalkozásokat sokszor az tartja vissza a megoldástól, hogy a korszerű IP telefonkészülékek beruházása megterheli a költségvetést. Az Opennetworks Kft. egyedülálló megoldást biztosít a 2-20 főt foglalkoztató kisvállalkozásoknak. Ennek keretében az IP átálláshoz szükséges csúcstechnológiás telefonkészülékeket bocsát a KKV ügyfelek rendelkezésére gyakorlatilag szinte ingyenes bérleti konstrukcióban és azok árát nem építi be a szolgáltatási díjakba. Így a cégek teljes IP átállást beruházási költségek nélkül valósíthatják meg.

Részletek: https://www.opennet.hu/valtson-velunk-ip-telekommunikaciora

András

0