Digitális intelligencia kicsiknek és nagyoknak

A technológia társadalomra és gazdaságra gyakorolt hatása egyre szélesebb körben mutatkozik meg. Az információ mennyisége és áramlásának gyorsasága egyre nagyobb mértékben növekszik. A digitális intelligencia kialakítására és fejlesztésére a legkisebb korban éppúgy szükség van, mint a munkahelyeken. De mi is a digitális intelligencia?

A digitális világ a munka, a tanulás és a szórakozás határtalan terepe az emberek számára. Nem csak a gyermekek, de ők kiemelten vannak különböző kockázatoknak kitéve: internetes zaklatás, technológiától való függőség, erőszakos tartalmak, radikalizálódás, átverések, adatlopás. A probléma a digitális világ gyors és folyamatosan fejlődő természetéből adódik. Mindezek mellett ott a digitális generációs szakadék is, ami megnehezíti, hogy mi – felkészületlen felnőttek – felkészítsük a kiskorú generációt a tudatos, aktív, biztonságos és örömteli ismerkedésre azokkal a készségekkel, amik manapság már a mindennapi élet nélkülözhetetlen kellékei.

A digitális intelligencia vagy DQ olyan szociális, érzelmi és kognitív képességeket foglal magában, amelyek képessé teszik a felhasználókat arra, hogy megbirkózzanak a digitális világ kihívásaival, és megfeleljenek a követelményeinek. Ezeket a kicsiknek és nagyoknak egyaránt fontos készségeket gyűjtöttük most össze a World Economic Fórum tanulmánya alapján, példákkal.  Ezek a képességek nagyjából nyolc, egymáshoz kapcsolódó területre bonthatók:

Digitális identitás: Az online személyazonosság és hírnév megteremtésének, illetve kezelésének a képessége. Ez magában foglalja az online személyiség tudatosítását, valamint az online jelenlét rövid és hosszú távú hatásainak kezelését. Fontos része, hogy milyen nyomot hagyunk magunkról munkánk, vagy szabadidőnk során a világhálón és hogy ez azonos-e valódi személyiségünkkel.

Digitális eszközök használata: A digitális eszközök és média használatának képessége, beleértve az önellenőrzés elsajátítását, amelynek segítségével lehetővé válik az egészséges egyensúly kialakítása a felhasználó online és offline élete között. Nagyon fontos például, hogy gyermekünk az egész napos online oktatás után el tudjon szakadni a géptől és önfeledten játszani, de éppolyan fontos, hogy mi a távmunkát ne számítógépes játékkal pihenjük ki este.

Digitális (ön)védelem: Az online kockázatok – pl. internetes zaklatás – kezelésének, elkerülésének, valamint e kockázatok kivédésének a képessége, illetve az előfordulásuk gyakoriságának csökkentése. Ezekkel a problémákra csak akkor tudjuk gyermekeinket felkészíteni, ha naprakészek vagyunk a kérdésben.

Digitális biztonság: A számítógépes fenyegetések – pl. hackelés, csalások, rosszindulatú programok – felismerésének, a legjobb gyakorlatok megértésének, valamint a megfelelő adatvédelmi eszközök használatának a képessége. Bizony a felnőtt apuka, aki este gyorsan belép a gyermek PC-jén a munkahelyi hálóra befejezni valamit nagy biztonsági rést nyit meg….már persze, ha meg tudja tenni.

Digitális érzelmi intelligencia: Az online felületeken való empatikus és etikus viselkedés és a megfelelő kapcsolatok kiépítésének képessége. Ez fontos már a kicsiknél is, de felnőtteknél is jó kérdés, hogy megváltozik-e a személyiség pl. az üzleti kapcsolatokban, ha csökken a személyes kontaktusok száma.

Digitális kommunikáció: A másokkal való kommunikáció és együttműködés képessége a digitális technológia és a média használatával. Egy távmunkás-távtanulós világban nem is lehet kérdés ennek a fontossága.

Digitális műveltség: A tartalom megtalálásának, értékelésének, hasznosításának és létrehozásának képessége: általában a számítógépes gondolkodásra való alkalmasság. A legtöbbet akkor segíthetsz magadon és gyermekeden is, ha megtanulsz bármit megtalálni a Világhálón, megtanulod elkülöníteni a hasznos és a nem hasznos, illetve az egyenesen kerülendő, megtévesztő tartalmakat és gyermekedet is megtanítod erre.

Digitális jogok: A személyes és törvényes jogok megértésének és védelmének a képessége, beleértve a magánélethez, a szellemi tulajdonhoz, a szólásszabadsághoz, valamint a gyűlöletbeszéddel szembeni védelemhez való jogot, ami éppolyan fontos a valós, mint a virtuális világban.

E képességek elsajátítását olyan alapvető emberi értékekre kell alapozni, mint a tisztelet, az empátia vagy a körültekintés. Ezek az értékek teszik lehetővé, hogy a felhasználók képesek legyenek okosan és felelősségteljesen használni a technológiát, beszéljünk akár munkahelyről akár iskoláról. Tanuljuk meg jól, és segítsük ebben a most iskolába induló gyerekeket is, mert a jövőnk múlik rajta.

 

Anita

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

ChatGPT magyarul: Még messze nem tökéletes

A legismertebb mesterséges intelligenciára épülő nyelvi modell már hangalapon is kommunikál, ráadásul minderre magyarul is képes. Ez viszont még sokszor vezet problémákhoz, így a technológia komolyabb magyar nyelvű megoldások alapjául egyelőre nem használható.

Küszöbön a jövő: MI-segéd ügyfélszolgálaton

A mesterséges intelligencia hangalapú megoldásai rövidesen az ügyfélszolgálatokon is megjelenhetnek. A TTS-rendszerek továbbfejlesztett verziói akár a kollégák hangján is megszólaltathatják a teljes hangmenüt, de az MI a hívásirányításban is nagy segítség lehet.  

Segítség, csalók!!!! – Hogyan ismerjük fel és védekezzünk a spoofing ellen

A digitális világban egyre több veszély leselkedik ránk, amelyek közül az egyik leggyakoribb  a spoofing -  azonosító lopás. Mi történik ilyenkor és hogyan védekezhetünk ellene?

Hanggal hoz közelebb: AI-kommunikáció hangalapon

A ChatGPT egy ideje már nem csak írásban, de hangalapon is működik, amivel a praktikusabb használat mellett lehetőségek egész sorát nyitotta meg. A program nem a telefonos AI-asszisztensek helyét veheti át, viszont kreatívabb feladatokkal is elboldogul, TTS-megoldása pedig az ügyfélszolgálati felhasználáshoz is hasznos lehet.

Nem minden arany, ami MI: ezek a sikertényezők

A mesterséges intelligencia alkalmazása a hazai cégek körében is egyre terjed, a Deloitte kutatása pedig azt is felmérte, miben látják itthon az MI sikeres használatának kulcsát.

Bejegyzés próba 2.

Átirányítási korlátozás funkciónk segítségével minden mellékre külön beállíthatóvá vált, milyen hívásokat hova irányíthatnak át a kollégák.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!