Távmunkában az IT-csapat – lehetőség vagy kockázat?

Az IT-szektorban a távmunka ma már természetes. De vajon működik ez egy KKV-nál is? Személyes tapasztalatokon és friss trendeken keresztül mutatjuk meg, félelem helyett miért érdemes inkább a lehetőséget látnunk benne.

2025 van, a távmunka jelensége nem újdonság senki számára. A világjárvány óta minden cég, legyen nagyvállalat vagy kisvállalkozás, átment egy olyan perióduson, ahol kénytelen volt így átalakítani a munkafolyamatait, a többség pedig valamilyen formában máig kitart a megoldás mellett.

 

Vannak viszont kiugróan érintett területek: ilyen például az IT-szektor. Nem egy nagy cégről tudok, ahol a csapatok többsége legfeljebb heti 1–2 nap otthoni munkára kap lehetőséget, az IT-csapat viszont szinte teljes egészében távmunkában dolgozhat.

 

A multik ilyen szempontból élen járnak, de egyre több kis- és középvállalatnál is kezdik átvenni ezt a rendszert. Sokakban viszont még mindig vannak ellenérzések, ezért azt gondoltam, érdemes összeszednem a legfontosabb tényezőket, amelyek bizonyítják: ez a működés nemcsak elfogadható, hanem stratégiai előny is lehet.

A távmunka természetes terepe: az IT

Az IT-szektor az egyik legkorábbi alkalmazója volt a rugalmas munkavégzésnek. A fejlesztők, rendszergazdák, DevOps szakemberek munkája eleve digitális környezetre épül, így nem csoda, hogy a távmunka természetes működési mód lett számukra.

 

A nemzetközi trendek alapján a teljesen vagy részben távoli IT-csapatok ma már nem kivételek, hanem a normát képviselik, és előnyt jelentenek az ezt alkalmazó cégeknek. 

 

  • A Splashtop előrejelzése szerint 2025-re a cégek 75%-a legalább részben hibrid modellben működik – különösen az IT-területeken.
  • A HRStacks szerint az IT-sok 67%-a produktívabbnak érzi magát otthon, mint irodában.
  • A Statista adatai alapján a távmunkát kínáló pozíciók 35%-kal vonzóbbak a munkaerőpiacon.
Félelmek vs. valóság – a KKV dilemmája

Persze mindezek ellenére különböző aggodalmak merülnek fel a módszerrel kapcsolatban. Cégvezetőként én is sokat hallottam például, hogy:

 

„Nem tudom, mit csinálnak otthon.”
„Nem érnek ide, ha gond van.”
„Nem elég erős az informatikai hátterünk ehhez.”

 

Viszont ezek nagy részét tapasztalatból tudom cáfolni.

 

A modern digitális eszközök – például az általunk is használt Jirához hasonló munkanaplók, a Slack, a Teams vagy a beléptetésfigyelők – révén átlátható és ellenőrizhető a távoli munkavégzés.

 

Az IT-sek a problémák túlnyomó többségét, mintegy 90%-át távolról is képesek gyorsan és hatékonyan megoldani – sok esetben még gyorsabban is, mintha fizikailag jelen lennének.

 

Emellett ma már a kis- és középvállalkozások számára is elérhetők felhőalapú rendszerek, VPN-ek, amelyek biztonságos és megbízható működést garantálnak.

Előnyök és kihívások

Az előnyök ellenben nagyon is valósak.

 

Az IT-munkatársak jellemzően jobban tudnak fókuszálni, mivel kevesebb megszakítás éri őket otthoni környezetben, ami jelentős mértékben növeli a hatékonyságot.

 

A távmunka emellett lehetőséget nyit arra, hogy egy vállalat ne csak a közvetlen környezetében keressen IT-szakembereket, hanem vidéki vagy akár külföldi tehetségeket is bevonjon. Ráadásul ez a megoldás a munkavállalók elégedettségét és lojalitását is növeli, hiszen értékelik a rugalmasságot és a bizalmat.

 

Kétségtelen viszont, hogy a távmunka új típusú vezetői szemléletet kíván. Fontos a bizalmon alapuló, de mérhető teljesítményre épülő működés.

 

Kihívást jelenthet a belső kommunikáció és a csapatkohézió fenntartása, amire külön figyelmet kell fordítani. Hogy saját példát mondjak: nálunk ezért találtuk ki a Pest vonzáskörzetében lakó IT-s kollégák számára a heti egy irodai napot. A Kontakt podcast egy közelgő adásában tervezünk erről bővebben is beszélgetni.

 

Technikai oldalról szintén elengedhetetlen a megbízható digitális háttér: stabil internetkapcsolat, megfelelő szoftverkörnyezet és technikai támogatás szükséges a gördülékeny működéshez.

Hazabeszélek, de az Opennetworks ebben megbízható partner a KKV-k számára. Telekommunikációs szolgáltatásaink támogatják a hibrid- és távmunkát, megoldásaink pedig skálázhatók, így könnyen bevezethetők akár egy ötfős csapat mellé is, és rugalmasan igazíthatók a cég növekedéséhez.

 

Szóval az irodai IT-szobák üresek lehetnek – mégis zajlhat ott a legkomolyabb munka. A távmunka nem félelmetes – csak más. És ahogy az IT-világban lenni szokott: azok járnak jól, akik időben lépnek.

 

András

Olvasd el
legfrissebb bejegyzéseinket!

Call center megoldások a nyári időszakra

Az Opennetworks felhő alapú telekommunikációs megoldásai a nyári időszakban is biztosítják, hogy a kapcsolat az ügyfelekkel és a kollégák között problémamentes maradjon.

API integráció – céges rendszer összekapcsolása ügyfélszolgálattal

Az API kapcsolatok segítségével a céges ügyfélkezelési rendszerek könnyen összekapcsolhatók a VIPeX felhő alapú telekommunikációs rendszerével, így költséges utómunka nélkül tárolhatók és használhatók fel a hívások adatai.

Megújul az Opennetworks

Az Opennetworks felhő alapú telekommunikációs szolgáltatásai mostantól megújulva, de továbbra is a megszokott minőségben érhetők el. Elmondjuk, mit jelent számunkra a megújulás.

Jogosultság szerepre szabva

VIPeX felhő alapú call center szolgáltatásunk jogosultságkezelési megoldásai mindenki igényre választ nyújtanak, a kisebb cégektől a több telephellyel működő bonyolult nagyvállalati rendszerekig. 

Átirányítások 2025-ben: Minden hívás célba ér!

Az Opennetworks átirányítási megoldásai 2025-ben is a legmodernebb ügyfélszolgálati szolgáltatások közé tartoznak a piacon. Hoztunk három példát, amivel bemutatjuk, az egyszerűtől az extrémig hogyan lehetnek megoldás minden helyzetre egy call centerben.

Kétfaktoros hitelesítés: nem csak az Ügyfélkapun

Modern biztonsági rendszer már nem létezik kétfaktoros hitelesítés nélkül, az Ügyfélkapu átalakításával pedig most szélesebb körben is megismerik ezt a kifejezést.

Teszteld most
mi a válaszunk a kérdéseidre!

Keress minket, hogy egy online vagy személyes bemutatón egyeztethessük kérdéseidet
és azt, hogyan segíthetjük céged fejlődését!

Próbáld ki most milyen egyszerű felépítened a céged számára
optimális kommunikációs és ügyfélszolgálati megoldást! 30 napig
költségmentes, testre szabott Felhőközpontod akár néhány perc,
vagy óra múlva használhatod!