A felhők felett sem mindig kék az ég

A világjárvány miatt reálisan pesszimista gazdasági várakozások idején egy szektor volt, aminek töretlenül felfelé ívelő pályát jósoltak a gazdasági guruk: az informatika és telekommunikáció, ezen belül is a távmunka támogató-, és a felhő alapú szolgáltatások. Az NMHH néhány hete megjelent éves B2B piactanulmánya alapján viszont látható, hogy hazánkban a felhők felett sem mindig kék az ég.

Az NMHH éves üzleti felmérése a tíz főnél többet foglalkoztató vállalatok körében készült nagymintás kutatás, mely évről-évre vizsgálja a piaci szereplők körében legjellemzőbb telekommunikációs tendenciákat. 2020-ban ez a vizsgálat kiterjedt a COVID-19 hatásainak elemzésére is, ez alapján pedig a piaci szereplőknek jó néhány – akár kellemetlennek is mondható – ténnyel kell szembesülniük.

Megállapítható, hogy a koronavírus erőteljesen érintette a kisebb vállalatokat, és különösen az intézményi szegmenst. A cégek negyedének és az intézmények felének legalább részlegesen fel kellett függeszteni a működését. A távmunka inkább a nagyobb vállalatoknál jelentett használható alternatívát.

A koronavírus által indukált IT eszköz vásárlási hullám – ami a sajtóban érdemi visszhangot kapott – a valóságban visszafogottabb volt, a cégek tizede vett emiatt új eszközt. A nagyobb vállalatok többet költöttek a távmunka feltételeinek megteremtésére, a 250 főt vagy többet foglalkoztató cégek közel 40%-a végzett ilyen beruházást, a legtöbben laptopot és okos telefont vásároltak. A vásárlásnál sokkal jellemzőbb volt, hogy a meglévő eszközöket csoportosították át ésszerűen. Eszközöket – leginkább a távoli munkavégzést segítő laptopokat és okostelefonokat – elsődlegesen ott vettek, ahol volt rá forrás. Ilyenek a gazdaságilag fejlődő, a nagy árbevételű és a kereskedelmi/ szolgáltató cégek.

Bár szintén magasak voltak a várakozások a vállalati  digitalizáció és a „felhőbe lépés” kapcsán, most egyértelműen kiderült, hogy a vállalatok inkább a digitalizáció IT oldalára koncentrálják a forrásokat, a konnektivitáson pedig akár spórolni is akarnak. A vállalatok döntő többsége a meglévő szoftverekkel és IT szolgáltatásokkal vészelte át a Covid-19 járványt, nem vásároltak újakat. Ebben az is szerepet játszott, hogy sok helyen a meglévő szoftverek és szolgáltatások valójában legalább alapszinten megfelelőek voltak erre, még ha nem is voltak korábban feltétlenül kihasználva.

Még a nagyvállalatoknak is csak 20%-a vett a vírushelyzet miatt extra szoftvert vagy IT szolgáltatást. Távközlési szolgáltatásokra pedig szintén csak csekély részük – mindössze 5%-uk – fizetett elő kifejezetten a járvány miatt. Ez nem jelenti azt, hogy a megnövekedett tudatosság nem lesz hatással a piacra, de ehhez hosszabb időtáv szükséges. Rövid távon az új szoftverek és szolgáltatások bevezetésére a legtöbb helyen nem volt kapacitás, az IT -nak más feladatai voltak.

A tanulmányt figyelembe véve mi az Opennetworksnél szerencsének mondhatjuk magunkat, hiszen felhő alapú telekommunikációs szolgáltatásaink iránt az igény a járványidőszakban is töretlen intenzitással növekedett, távmunka megoldásunknak pedig minden eddiginél több ügyfelünk szavazott bizalmat 2020-ban. Köszönjük!

Judit

 

Forrás: https://nmhh.hu/dokumentum/218615/uzleti_felmeres_2020.pdf    

0