Kényszerfelszállás: digitális transzformáció és felhőszolgáltatás egy világjárvány árnyékában I.

Ennek a furcsa évnek az utolsó két hónapjába lépve úgy érezzük, hogy rendelkezünk már annyi információval és személyes tapasztalattal, hogy elemezzük: ugyanolyan fontos témája-e 2020-nak a digitális transzformáció és a felhőszolgáltatás, mint a kézmosás vagy a pénzügyi tervezés.

Januárban nem gondoltuk volna….

Bár néhány nagyobb hazai vizsgálat már múlt évben is rámutatott a digitális transzformáció és a felhő alapú szolgáltatások iránti figyelem fokozódására, januárban még nem gondoltuk volna, hogy néhány márciusi nap alatt egyszerre kell majd saját csapatunkat távmunkára átállítani és számos ügyfelünknek felhő alapú telekommunikáció és távmunka területén megoldást találni.

Tavasszal néhány hét alatt világszerte nyilvánvalóvá vált mekkora jelentősége van a digitális transzformációnak: azok a vállalkozások, akik eddig is foglalkoztak a kérdéssel, könnyebben átvészelték a helyzetet, ahol pedig ez a folyamat nem volt előkészítve, ott egy nagyon komoly kihívás előtt álltak a cégvezetők.

Kényszerfelszállás: felhőszolgáltatás gyorsan (de/vagy?) biztonságosan

Tavasszal mindenkinek – nagy és kisvállalatoknak egyarát – el kellett küldenie a fülébe suttogó Pató Pál urat pihenni és fejvesztve átállni a „csináljunk valamit, de gyorsan” taktikára. Ez persze hozott jót is, rosszat is: céges laptop híján „bring your own” megoldásokat, Zoom-os befigyelést a telekonferenciákon, „majd holnap végig gondoljuk” szemléletet a biztonsági megoldások területén, elfogyó sávszélességet, korábban kőbe vésett szabályok – pl. lehet-e a user lokál admin – nemes egyszerűséggel történő átlépését.

Az akkor kényszerből átlépett problémák, alapvetések azonban nem szűntek meg létezni, így ebben az őszi időszakban, mikor már mindenki tudja, hogy a vírus minden hozadékával még hónapokig-évekig velünk marad eljött egy paradigma váltás idjee az IT vezetők körében: SaaS – felhőszolgáltatás – de szervezetten és biztonságosan.

Például ma úgy látjuk, hogy olyan prudens intézményeknél is, mint a bankok, vagy biztosító társaságok egyre elfogadottabb, hogy egy vállalati rendszer felhő alapú szolgáltatás formájában álljon rendelkezésre, vagy hogy pl. a korábban ezen a téren mereven elutasított okostelefonok integrált részei legyenek a vállalati alkalmazás-infrastruktúrának. Ugyanakkor gőzerővel – és sok helyen utólagosan – folyik az ennek szabályait meghatározó működési és biztonsági keretrendszer kialakítása.

„A válság során kialakult új szokások és megoldások várhatóan velünk maradnak, és hosszú távon a felhő technológiákhoz való adaptáció sebességét növelik majd. Például a videókonferencia, mint kis-, és középvállalati kommunikációs eszköz elfogadottá válik a válságot követően.  Mind a munkáltatók, mind a munkavállalók látják, hogy működőképes a technológia. A másik terület, ahol hasonló okokból áttörést feltételezhetünk, az a távoktatás. Mind a két terület szinte kizárólag valamely felhő szolgáltatáson keresztül elérhető, így közvetett módon a felhő elfogadottsága is annyit léphet előre pár hónap alatt, mint korábban pár év alatt.” – mondja az IVSZ szakértője – A jelenlegi vállalati környezet legfontosabb jellemzője a külső paraméterek korábban elképzelhetetlen sebességű változása. A túlélés egyik tényezője az ezekre a változásokra adott válaszok sebessége, amelyhez elengedhetetlen a felhő alapú informatikai megoldások alkalmazása. A jó hír az, hogy a felhő szolgáltatások több tényező mentén is elősegítik a gyors lépéseket: a belépési korlátok alacsony volta (nincs beruházási költség) és az informatikai tudásigény házon kívülre kerülése is az elhatározások gyors megvalósítását teszik lehetővé.”

Merre tovább a felhőszolgáltatás területén?

A közelmúltban az IDG szakemberei közel négyszáz informatikai vezetőt kérdeztek meg arról, hogyan próbálják átvészelni a járvány második hullámát. Most ősszel a cégek újra azt várják az informatikai részlegektől, hogy tegyék zökkenőmentessé a home office munkát, hiszen az tartósan életünk része marad.

Ahogy a válság-állapotból a cégek ezen a területen már a normál ügymenetre állnak át, egyre nő az igény arra, hogy komplex és alapvető vállalati megoldások – telekommunikáció, irodai alkalmazások, levelezés, CRM, ERP – állandóan felhő alapú szolgáltatás formájában legyenek elérhetők.

Ugyanakkor a felhő csak egy eszköz, amely viszonylag gyorsan rendelkezésre áll, ám a vezetésen és a hozzáálláson múlik, hogy mihez tudnak kezdeni vele. Válaszaikból úgy tűnik, hogy a legjobbak nem érik be a puszta túléléssel: fejlődni, gyarapodni szeretnének. Hogyan? Ezt elemezzük a jövő héten.

András

 

0