IP telekommunikáció távol az irodától

IP telekommunikáció a mobil munkavégzésben és távmunkában

Munkahelyünk a nagyvilág

A munka és az üzlet világát ma már a millenniumi generáció uralja. Ez a generáció egy dolgot nem tud elfogadni: a kötöttségeket. A munka világában ezzel kapcsolatban a két legérzékelhetőbb tendencia: a mobil munkavégzés és a távmunka.

Az otthoni munkavégzés lehetőségére plusz juttatásként tekintenek a dolgozók. Ez különösen igaz az X és Y generáció tagjaira. Egy friss kutatás szerint az Egyesült Királyságban jelen lévő cégek 34 százaléka szerint a dolgozóik több mint fele már otthonról végezheti el a feladatait 2020-ban. Ez nem csak a munkavállaló és a munkáltató számára jelent előnyt, de többek között csökkenti a városok közlekedési hálózatának terhelését is. A nemzetközi példákhoz hasonlóan Magyarországon is egyértelműen pozitív tapasztalatok fűződnek a távmunkához és egyre elfogadottabb, hogy a pozíciók több mint fele alkalmas az otthoni munkavégzésre.

A távmunkánál is elfogadottabb és elterjedtebb az ún. mobil munkavégzés, amikor a munkatárs, megtartva bázisul a központi irodát, gyakran változó helyszínekről – otthonról, ügyfél irodájából, külföldi leányvállalattól – dolgozik.

Az “okos vonalas” az új mobil

Sokan a mobilitás egyetlen kommunikációs lehetőségének a mobil telefont tekintik. Az üzleti élet változásai valóban nagyfokú mobilitást igényelnek a legkisebb vállalkozásoktól és a nagyvállalatoktól egyaránt, de el tudjuk-e képzelni, hogy vállalkozásunkat csak mobiltelefonos elérhetőségre építsük?

Biztosan nem szeretnénk, ha ügyfelünk telefonhívását üzletkötőnk tíz éves kisfia venné fel. Sokba kerülne külföldön lévő ügyvezetőnkkel nemzetközi hívásdíjakkal beszélgetni órákat. Kár lenne érdeklődőt elveszteni azért, mert legjobb értékesítőnk éppen egy másik fontos ügyfél-jelölttel tárgyal. Azt, hogy a mobil telefon nem lehet a kizárólagos megoldás az üzleti döntéshozók is megerősítik. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság  (NMHH) éves piactanulmánya szerint a 10 főnél többet foglalkoztató vállalkozások 77%-a nélkülözhetetlennek tartja a vezetékes elérést, 97%-uk rendelkezik vezetékes telefon előfizetéssel. A vezetékes telefon tehát nélkülözhetetlen a közepes és nagyobb vállalatok esetében, ugyanakkor a KKV szektor legkisebb szereplői esetében is nehezen elképzelhető nélküle, hogy a vállalkozást komolyan vegyék.

A „millennium shift” igényeit a VoIP technológia és az IP telekommunikáció tökéletesen leköveti. Egy felhő alapú alközponttal nem jelent gondot a távmunka. Az otthon dolgozó kollégák bejelentkezhetnek a vállalati telefonközpontba, mellékük ott csörög ki, ahol éppen vannak. A több telephelyes cégek egyetlen telefonközponti megoldáson keresztül kommunikálhatnak, melybe integrálhatók a külföldi leányvállalatok, fiókirodák is, sőt a mobil telefonokra is kiterjeszthető a rendszer.

A felhő alapú, virtuális alközpont bevezetése növeli ez elérhetőséget és gyakorlatilag nullára csökkentheti az elvesztett hívásokat. Előre beállítható, hogy két-három csöngetés után a fel nem vett hívást egy másik kollégához, vagy mobiltelefonra továbbítsa a rendszer. A csengetési csoportok beállításával a hívás egyszerre több helyen, vagy késleltetve egymás után több helyen csöröghet.

Softphone versus DISA

Megfelelő internetes lefedettség mellett – akár pl. szállodai WIFI elérésen keresztül – mobil telefonunkra telepített ún. „softphone” alkalmazással is telefonálhatunk vagy fogadhatunk hívást a virtuális alközponti megoldás részeként. Itt azonban több szempontot is figyelembe kell venni: egyrészt nagyon kényelmes, hogy a mobilunkon magunkkal vihetjük a „vonalasunkat”, másrészt kritikus hívások – pl. ügyeleti telefonok – esetében megfontolandó, hiszen működése a helyi mobil hálózati rendelkezésre állás (pl. 3G lefedettség) függvénye, tehát a megbízható, széles sávú internet lefedettség hiánya eredményezheti, hogy a bejövő hívás elveszik.

Alternatív – és sokkal szofisztikáltabb – megoldás lehet az ún. távoli központ-elérés (DISA). A DISA az a speciális rendszerfunkció, mely biztosítja Felhasználó számára, egy külső készülékeken/telefonszámon (ami akár mobiltelefonja, vagy egy ügyfélnél található telefonkészülék is lehet) bejelentkezzen, ezzel biztosítva a rendszer használatát saját jogosultságaival és adataival, pl. hangposta fiókja elérésére és hívások indítására és fogadására is.

András

0

Szólj hozzá