Készen állsz a VoIP-ra?

Mit kell áttekinteni telepítés előtt

Bár egy menedzselt IP alközpont bevezetése és működtetése lényegesen kevesebb informatikai erőforrást kíván, mint bármilyen telepített megoldásé, sok olyan tényező van, melyet már a bevezetés előtt érdemes ellenőrizni, hogy gördülékeny legyen az átállás. Ezeket foglaljuk most össze következő két blogbejegyzésünkben, elsősorban a helyi informatikus kollégák munkájának támogatására. 

Internet szolgáltatás minőségi elvárásai

Minimum 100 Kbit/sec garantált le- és feltöltési sávszélesség szükséges párhuzamos beszélgetésenként. ViPeX szolgáltatás igénybe vételekor érdemes figyelembe venni a sok párhuzamos beszélgetést. Az adott VIPeX hálózaton belüli beszélgetés – belső hívás – dupla sávszélességet igényel. Figyelni kell, mert az Internet szolgáltató által kínált és a garantált le- és feltöltési sebességek jelentősen eltérhetnek egymástól. Mobil stick használatát egyáltalán nem javasoljuk, azon keresztül a megbízható szolgáltatás minőség nem biztosítható. Kritikus telefonszámoknál (pl. ügyfélszolgálat, ügyelet) megfontolandó a backup internet ellátás biztosítása.

Hálózati kérdések

Kiépített, tesztelt, stabil UTP hálózat szükséges az irodákban, RJ45 csatlakozó aljzattal. PoE -s telefonkészülék választása esetén mind a nyolc ér megfelelő bekötése szükséges. Szabad UTP hálózati aljzat (RJ45)  szükséges mindenhol, ahol VoIP telefonkészülék elhelyezésre kerül. PoE-s készülékek esetén  közvetlen kapcsolódás szükséges a PoE-s switch-hez. Erre lehetséges megoldások: kapcsolódás központi Switch-re a hálózaton, vagy helyi PoE-s switch-re. Nem PoE-s switch közbeiktatása kizárt. Amennyiben a jelenlegi hálózat gigabites, akkor vagy gigabites telefonok kellenek, vagy külön portokat kell kiépíteni a telefonoknak munkaállomásonként. Fontos, hogy IP címet kapjon a telefon: vagy automatikus (DHCP-vel) vagy MAC címhez rendezve vagy statikusan. A tűzfalon kinyitandó portok: 5060 UDP (SIP), 10.000-20.000 UDP (RTP).

A VOIP szolgáltatás minőségbiztosításának alapjai

Mivel a VoIP valós idejű szolgáltatás, kiemelkedően érzékeny a csomagvesztésre és a késleltetésre, így az eredendően “best effort” alapú IP hálózaton kritikus annak elsőbbségi kezelése. Abban az esetben, ha szűkösek az erőforrások vagy más szolgáltatások nagy terhelést jelentenek a hálózaton fontos, hogy a VoIP forgalmak – főleg a hang (RTP), de a jelzés is (SIP) – garantáltan és prioritással legyenek kezelve. Ennek elérésére elsősorban a QoS bevezetését ajánljuk, így megvalósul a VoIP forgalmak (SIP + RTP) prioritásos kezelése, illetve párhuzamos beszélgetésenként 2×100 Kb/s (kimenő és bejövő irány) sávszélesség garantálása. Alternatív megoldás lehet, ha a VoIP-ot teljesen el lehet szeparálni az egyéb forgalmaktól; akár külön Internet vonallal is.

A következő héten azt is összefoglaljuk, hogy mi a teendő az adott internet vonalon futó más szolgáltatásokkal, illetve mit kell ellenőrizni a számhordozás előtt.

Jani

0

Szólj hozzá