Távmunka-tippek haladóknak: kollaborációs kisokos

A távmunka elterjedésével a hatékony csapatmunka szerepe fontosabb, mint valaha. Az együtt dolgozás ma már nem jelenti, hogy fizikailag egy térben kell tartózkodni, ettől még ugyanolyan fontos, hogy csapatod számára a digitális térben is kialakítsd a megfelelő kohéziót és az összetartozás érzését. Mutatunk 7 módszert, amivel egyszerűbbé teheted munkatársaidnak, hogy megosszák és megvitassák ötleteiket, nem számít, hol tartózkodnak.

Zökkenőmentes együttműködést még céged különböző részlegei között sem mindig egyszerű összehozni, manapság viszont egyre gyakoribb kihívás, hogy a világ különböző tájain, sokszor nem is egy időzónában tartózkodó kollégáidból kovácsolj csapatot. Ha jól kombinálod a technológia, szervezési és motivációs eszközöket, a dolog akár jobban is működhet, mint „élőben”.

  1. Biztosíts többféle lehetőséget a kapcsolattartásra: Különböző embere más és más módokon szeretnek kapcsolatot tartani, és minden kommunikációs módszernek megvan a maga erőssége. Adj lehetőséget a csapatodnak, hogy az emailtől és telefonhívástól kezdve a közös chat csoporton át a videóhívásokig és a megosztott munkatérig változatos módon tudják tartani a kapcsolatot.
  2. Értsd meg a különböző módszerek erősségeit:  A különböző kommunikációs módszereknek mások az előnyei. Például a chatelés hasznos, ha egy azonnali igen/nem választ szeretnénk, míg a telefonhívások vagy videóchatek lehetővé teszik a téma mélyebb megvitatását, az emailek pedig részletes infókat tudnak közvetíteni egy csoportnyi embernek egyszerre. Értsd meg és használd úgy együtt ezeket a csatornákat, hogy a legnagyobb előnyt biztosítsák csapatodnak.
  3. Egyesítsd a különböző csatornákat: Bár fontos, hogy számos kommunikációs lehetőség álljon rendelkezésre, az nem szerencsés, ha távmunkában dolgozó munkatársaid túl sok helyen kommunikálnak. Használj inkább olyan egységes távmunka rendszereket, amik egyaránt elérhetővé teszik a fent említett különböző megoldásokat.
  4. Érd el, hogy a kollégák jelezzék elérhetőségüket: Látni, hogy munkatársad épp elérhető-e vagy sem, jelentősen megkönnyíti a közös távmunkát, de csak ha minden kolléga konzekvensen használja. Bátorítsd csapatod, hogy folyamatosan frissítsék állapotukat, így segítve az épp leghatékonyabb kommunikációs forma megtalálását. Például, ha Andi épp telefonál, fölösleges hívás helyett küldhetsz egy gyors emailt a legfrissebb infókkal.
  5. Alakítsd ki a rendszeresség kultúráját: Különböző értekezletek megszervezése egy távmunkásokból álló csapattal nagyobb kihívás lehet, különösen, ha még nem is ugyanabban az időzónában tartózkodnak a kollégáid. Fontos, hogy a csapat tartsa magát az előre eltervezett megbeszélésekhez, akár konferencia, akár videóhívásokról van szó. Várd el, hogy valamilyen szinten mindenki alkalmazkodjon, így könnyebb legyen a meetingek ütemezése. Az sem árt, ha ezeknek a megbeszéléseknek kialakítod a céges kultúráját. Például konferenciabeszélgetések esetén minden megszólaló bemondja a nevét, vagy az épp nem társalgók lenémítják mikrofonjaikat, hogy csökkentsék a háttérzajt.
  6. Bátorítsd a nem munka jellegű kommunikációt: A távmunkások gyakran érzik magukat egyedül és hiányolják a céges környezetet. Ezen segíthetsz, ha létrehozol egy kommunikációs csatornát a nem munka jellegű beszélgetéseknek, ahol munkatársaid szabadidős élményeikről beszélgethetnek. Egy ilyen csatorna segíthet kialakítani a megfelelő csapatkohéziót és az összetartozás érzését.
  7. Tárold az üzenetváltásokat: Az email egyik legnagyobb erőssége, hogy az itt zajló kommunikáció archiválásra kerül. Ha kialakítasz egy chates üzenetváltási csatornát, légy biztos, hogy a dolgok itt is mentve vannak és jól visszakereshetőek. Nincs frusztrálóbb dolog, mint egy korábban már elhangzó infót nem találni és újra megkérdezni.

Anita

0

Szólj hozzá